دلالی بازدید

ژوئن 25, 2008 at 16:25 بیان دیدگاه

دلالی بازدید

مدل کسب و کار دلالی بازدید (به انگلیسی: Attention Brokerage) در اوت 1998 با شماره 5794210 در مجموعه حقوق مالکیت معنوی ایالات متحده آمریکا ثبت شده است. بنگاه مبتنی بر این مدل کسب وکار تبلیغاتِ آگهی دهندگان را بر روی اینترنت ارائه می کند. طبق توافق آگهی دهنده به ازای هر بازدید و یا کلیک از تبلیغاتش توسط بازدید کننده، مبلغی را به بنگاه می پردازد. بنگاه نیز قسمتی از آن مبلغ را برای خود نگاه داشته و الباقی را بعنوان محرک انگیزشی به بازدید کننده آن تبلیغ می دهد. در این روش عمدتا برای بازدید کنندگان، حساب هایی باز می شود که بازدیدکننده امتیازات خود را در آن جمع آوری کنند و یا از آن برای خرید یک کالا، خرج نمایند. در این مدل کسب و کار، درآمد فقط از طریق شرکای تبلیغاتی فراهم می گردد.

ارزش ایجاده شده

ارزشی که مدل کسب و کار دلالی بازدید سعی دارد به کسب و کار آگهی دهنده بیافزاید، کاهش در هزینه های جذب مشتری است. این هزینه برای بنگاه های تازه کار اینترنتی بسیار بالا می باشد. طبق ادعای CyberGold (ابداع کننده این مدل کسب و کار)، ارزش فراهم شده توسط این مدل کسب و کار برای مشتریان ، کاهش حدودا 25 درصدی هزینه جذب مشتری برای هر کسب کاری می باشد. در این روش نیازی نیست که مشتریان به شخصه هیچ پولی برای عضویت بپردازند، ولیکن از آنها خواسته می شود تا پیش از هرگونه دریافتی اجازه دهند که مشاهده تبلیغات و گشت و گذار آنها در وب ثبت و پیگیری شود.

شرح مدل کسب و کار

مدل کسب و کار دلالی بازدید ، با توجه به چارچوب مدل‏های کسب و کار بنیادین معرفی شده توسط Weill و Vitale ، بر اساس میانجی‏گری می باشد. نقش میانجی‏گری به این خاطر ایجاد می شود که بنگاه مبتنی بر این روش، به مشتریان پول می دهد و اطلاعات دریافت می کند (در مدل Weill و Vitale ، میانجی پول دریافت می‏کند و اطلاعات فراهم می کند). این مدل کسب و کار در اصل اطلاعات متمرکز مصرف کنندگان را به مشتریان یا آگهی دهندگان ارائه می دهد. این گونه از اطلاعات مستقیما به مصرف کنندگان ارائه نمی شود، ولیکن مستقیما به کسب و کاری ارائه داده می شود که بعنوان آگهی دهنده انتخاب شده اند. در این روش ارزش افزوده نیز تنها زمانی فراهم می شود که ملاقاتی میان آگهی دهنده و مشتری برقرار شود و در این کار بنگاه نقش میانجی را ایفا می کند. در مدل کسب و کار دلالی بازدید، بنگاه برای تبلیغ فقط یکبار از آگهی دهنده پول دریافت می کند و پس از برقراری ارتباط میان مصرف کننده و آگهی دهنده، دیگر کاری به آنها ندارد. به این معنی که مشتری می‏تواند بارها به سایت فروشنده مراجعه نماید ولیکن بنگاه دیگر از این بازگشت ها پولی دریافت نمی‏کند و دیگر رفتار کاربر را نیز ثبت نمی‏کند. برای تایید آنکه ارزش برای آگهی دهنده فراهم شده است، از بازدید کننده‏ها اغلب خواسته می‏شود تا پرسش نامه‏های کوتاهی را پر کند تا اثر بخشی تبلیغات مشخص گردد. این کارموجب می شود که کاربران فقط با کلیک کردن بر روی لینک ها و بدون توجه به محتوی پاداش کسب نکنند.

نمودار مدل کسب و کار

شکل 1

شکل 1

شکل مدلِ تعامل معمول میان فروشنده و مصرف کننده که توسط بنگاه موزون شده است را نشان می‏دهد. فروشنده شماره 1 به بنگاه، مبلغ مشخصی را جهت معرفی مشتری جدید پیشنهاد می‏دهد. بنگاه نیز پاداشی در حد معین، برای مشتریانی که از این تبلیغات بازدید کند، تعیین می‏کند. در مقابل، مصرف کننده اطلاعات نفوسی را برای بنگاه فراهم می‏سازد که به بنگاه در فروش اطلاعات به فروشندگانی مشابه یاری می‏رساند. خدمت مورد انتظار مصرف کننده نیز بطور مستقیم و با رد و بدل پرداخت متناسب با آن صورت خواهد پذیرفت. خطوط مستقیم از فروشنده 1 به مشتری و بالعکس نشان دهنده ارتباطی است که پس از معرفی اولیه توسط بنگاه صورت می‏پذیرد. پس از اینکه ارتباطات میان فروشنده و مصرف کننده برقرار شد، مشتری می‏تواند سایر خدمات مورد نیاز خودش را مستقیما و بدون نیاز به هیچگونه دخالتی از بنگاه دریافت کند. البته مشتری نیز یکبار بخاطر برقراری چنین ارتباطی از بنگاه پول دریافت کرده است. در قسمت سمت راست نیز مشتری از درآمدهایی که در حساب بنگاه اندوخته شده است برای خرید کالا و خدمات از سایر فروشندگان می‏پردازد که ممکن است جزء طرف قراردادهای بنگاه برای بازاریابی باشد و یا نباشد.

چند بنگاه نمونه

CyberGold، یکی از 3 بنگاهی بود که این نوع از تحقیقات بازاریابی و برنامه پاداش دهی به بازدیدکنندگان وب را در پیش گرفتند. NetCentives، یکی از بازیگران خوش نام در بازار، با AOL در ژانویه 2000 هم گروه شد. در یک همکاری در افزایش کارایی AOL، NetCentives فراهم کننده پاداش برای AOL به نام AAdvantage شد که یکی از دلایل افت ارزش بازار CyberGold در بهار 2000 شد[5. [MyPoints.com یک شرکت پیش رو دیگر در زمینه دلالی بازدید بود که تعداد عضویت های شبیه و مدل کسب و کار شبیهی با CyberGold داشت ولی درآمد بیشتری را از CyberGold داشت. در اوایل 2000، MyPoints، 8 میلیون عضو داشته و در سال 1999، 1/24 میلیون دلار درآمد داشت. در مقابل CyberGold، 7 میلیون عضو داشته و در 1999 درآمد 3/5 میلیون دلار داشت. CyberGold در طول حیات کوتاه مدتش، رشد در تعداد اعضا را نشان داد. شرکت از 000/30 کاربر ثبت شده در سپتامبر 97 شروع کرد. در مارس 99، به 5/1 میلیون عضو رسیده و سپس به 3 میلیون عضو در اکتبر 99 رسید.

منبع: ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.

Advertisements

Entry filed under: مقالات کسب وکار. Tags: .

مدل‌های کسب ‌و کار در فضای برخط سامسونگ الکترونیکس

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Add to Technorati Favorites
Bookmark and Share
Add to Google
Add to My Yahoo!
Mahmoud Kabiry's Facebook profile
Subscribe to me on FriendFeed

اشتراک با ایمیل

ژوئن 2008
ش ی د س چ پ ج
    ژوئیه »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

نوشته‌های تازه

تعداد حاضرین

website counter i

Blog Stats

  • 42,398 hits
Clicky Web Analytics Clicky

my twitt

خطا: توییتر پاسخ نداد. خواهشمندیم چند دقیقه صبر کنید و این صفحه را بازآوری نمایید.


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: