ای‌بی(eBay)

ژوئن 26, 2008 at 10:59 بیان دیدگاه

ای‌بی

ebay

ebay logo

تأسیس

سن خوزه, کالیفرنیا, آمریکا ۳ سپتامبر, ۱۹۹۵

افراد مهم

مگ ویت من ٬ مدیر عامل
پیر امیدیار ٬ موسس و عضو هیأت مدیره

جان داناهو ٬ مدیر بازار ای بی

زمینه فعالیت

حراج اینترنتی ٬ تجارت الکترونیک ٬ فروش اینترنتی ٬ PayPal ٬ Skype ٬ Gumtree

درآمد

۵.۹۶۹ میلیارد دلار (۲۰۰۶)

تعداد کارکنان

۱۱٬۶۰۰ نفر (۲۰۰۶)

شعار

هر چیری که هست شما می توانید در ایبی بیایبد و پیروزمندانه خریداری کنید.

وب‌گاه

www.ebay.com

مقدمه

نقش تجارت الکترونیک در جهان امروز غیر قابل انکار است. همچنین باید نسبت به نقش آن در سالهای آینده با دقت نگریست و از قدرت آن به خوبی استفاده کرد. در راه استفاده‏ی مؤثر از ابزارهای تجارت الکترونیکی از مهمترین عوامل داشتن اطلاعات کافی در مورد قابلیت‏ها و سناریو‏های مختلف آن است.

در میان برنامه‏های تجاری‏ای که بر پایه‏ی تجارت الکترونیکی بنا شده‏اند می توان موارد مختلفی را یافت که هر کدام نشان دهنده‏ی یکی از قابلیت‏های تجارت به صورت الکترونیکی هستند. در این میان وب سایت‏هایی که خدمات فروشگاه‏های الکترونیکی را ارائه می‎دهند نقش برجسته‏ای در تجارت الکترونیکی پیدا کرده‏اند. به طوری که آمارهای خیره کننده‏ای در این زمینه تا کنون به انتشار رسیده است. (PayPal, 2008) (Wiki, 2008) (eBay, 2008) (Miller, 2006)

در این میان یک نوع خاص از فروش الکترونیکی به نام حراجی الکترونیکی بسیار پرقابلیت و موفق نشان داد. به طوری که سایت eBay به عنوان یکی از نمونه‏های موفق حراجی الکترونیکی توانست در سال 2006 حدود 50 میلیارد دلار مبادلات مختلف را امکان پذیر کند که در صورتی که این سایت وجود نمی‏داشت تقریبا هیچ یک از این معاملات انجام نمی‏شدند. . (Wiki, 2008)

برای آشنایی بیشتر با این روش تجارت الکترونیکی، همچنین نشان دادن جزئیاتی از آن در صدد هستیم تا روش راه اندازی یک فروشگاه الکترونیکی مبتنی بر حراجی الکترونیکی را روشن کنیم. همچنین بررسی این وب سایت فواید دیگر نیز دارد که به زودی ذکر خواهند شد.

از دیگر مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت چندین سناریوی مختلفی است که در شرکت‏های وابسته به eBay در زمینه‏ی تجارت الکترونیکی پیگیری می‏شوند و نمونه‏های موفق دیگری در این زمینه هستند. به عنوان مثال پایانه ی الکترونیکی PayPal نمونه‏ای است که به صورت گذرا بررسی خواهد شد تا آشنایی بیشتری برای شما در این زمینه فراهم شود.

همچنین جزئیاتی که در مورد راه اندازی حساب و همچنین سیستم‏های شهرت و اعتماد در eBay وجود دارند به عنوان مفاهیمی که شاید تا حدودی نو باشند و قابل استفاده در زمینه‏های دیگر، مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا این آشنایی بتواند یک آشنایی همه جانبه با تجارت الکترونیکی باشد.

اطلاعات کلی در مورد شرکت eBay

تاریخچه

در این مورد می‏خواهیم به بررسی نحوه‏ی شکل گیری این شرکت از نظر ایده‏ی اولیه‏ی آن بپردازیم. تاسیس این شرکت توسط آقای پیرامیدیار انجام شده است که یک ایرانی الاصل است و در کشور آمریکا زندگی می‏کند. همسر پیر که در کار بازاریابی برای جعبه های شکلاتی به نام PEZ بود از پیر به عنوان یک پیشنهاد درخواست کرد که برای او یک وب‏سایت طراحی کند که در آن بتواند اطلاعات این محصولات را به نمایش بگذارد و آنها را به فروش برساند. مورد مصرف این جعبه‏های شکلاتها برای افراد کلکسیونری بود که به شخصیتهایی که عکسشان روی این جعبه ها کشیده می شد علاقه داشتند.

در نتیجه امکان داشت که این افراد بخواهند بر سر خرید یک جعبه‏ی شکلات با هم رقابت کنند. به همین دلیل موضوع حراجی مطرح شد که در آن برای خرید هر کدام از این جعبه‏ها مشتریان می‏توانستند پیشنهادی بدهند و هر کسی که بیشترین پیشنهاد را می‏داد برنده‏ی آن جعبه می‏شد و در ازای پرداخت مبلغ پیشنهادیش صاحب آن می‏گردید.

پیر امیدیار به تدریج با دریافت حق مبادله در این بازار اینترنتی که به سرعت رو به رشد بود درآمد کسب می‏کرد. وی در ابتدا با این کار به صورت یک کار پاره وقت برخورد می‏کرد اما زمانی که چک اول ماهش به مبلغ 10 هزار دلار در ماه رسید کار اصلیش را رها کرد و تمام وقتش را بر روی eBay گذاشت.

این اتفاقات در سال 1996 به وقوع پیوستند تا اینکه امروز فروشگاه eBay به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان مطرح شده است. پیر امیدیار همکنون یکی از سهام داران اصلی eBay است. (Miller, 2006) (Wiki, 2008)

در راستای معرفی بیشتر این فرشگاه اینترنتی به ارائه‏ی آمارهایی در مورد آن خواهیم پرداخت.

آمارهایی در مورد eBay

این شرکت که حدود ده سال از فعالیت آن می‏گذرد به موفقیت‏های بسیار گسترده‏ی جهانی دست پیدا کرده است که باعث شده است بتواند شرکت‏های بسیار بزرگ دیگری را در زمینه‏ی تجارت الکترونیک خریداری کند. مثل شرکت PayPal، Skype و Gumtree که هر کدام از نمونه‏های بسیار موفق تجارت الکترونیکی هستند. (Wiki, 2008) تعدا ثبت نام کنندگان در وب سایت این شرکت در سال 2006 به 180 میلیون نفر می‏رسیدند و از این تعداد 72 میلیون کاربر فعال وجود داشته اند که به طور قطع این تعداد تا کنون افزایش فراوانی داشته است. دلیل آن هم اینکه این آمارها رشدی معادل 30 درصد نسبت به سال قبل خود داشته اند. (Miller, 2006)

حجم مبادلاتی که توسط وب سایت eBay در این سال صورت گرفته بالغ بر 50 میلیارد دلار بوده است که از این مقدار حدود 10 درصد آن سهم خود eBay به عنوان سود بوده است. (Miller, 2006)

این سایت 18امین وب سایت پربیننده‏ی دنیاست که در سایت alexa رده بندی شده است. این در حالی است که سایت بزرگ Amazon در مکان 28 جهان قرار دارد. (alex, 2008)

لازم به ذکر است که این شرکت در سال 2006 دارای حدود 11200 کارمند بوده است که در دفاتر آن در سراسر دنیا مشغول به کار هستند. دفتر اصلی این شرکت در ایالات متحده و در شهر سن خوزه واقع است. (Wiki, 2008)

هر روز نزدیک به 36 میلیون کالای مختلف برای فروش بر روی این سایت قرار می‏گیرند و شغل حدود 500 هزار نفر در جهان از طریق eBay تامین شده است. (Wiki, 2008)

این آمارهای تقریبا باور نکردنی باعث می‏شوند تا پی‏ببریم که در دنیای تجارت الکترونیکی چه می‏گذرد و لزوم وجود اراده‏ی قوی در زمینه‏ی برقراری این فضا در کشور ثابت می‏شود. شعار این شرکت بسیار مرتبط با یکی از فواید اصلی تجارت الکترونیک است. «پیروزمندانه خرید کنید و هر چیزی که وجود دارد را می توانید از eBay بگیرید» ! (Wiki, 2008)

وجود سیستم‏های شهرت و اعتبار مشتریان و همچنین استفاده از سیستم‏های پرداخت امن اینترنتی و سریع در آن از جمله سیستم PayPal از دلایل دیگر موفقیت گسترده ی eBay بوده‏اند. در مورد شعار دوم هم قابل ذکر است که موارد بسیار عجیبی بر روی این وب سایت تا کنون قرار گرفته‏اند. از جمله چندین جت جنگنده و حتی یک دانه‏ی معمولی ذرت بو داده که به قیمتی حدود 1.5 دلار به فروش رفت. (PayP, 2008) (Wiki, 2008)

در طول این سال‏ها تنها فعالیتی که این وب سایت به آن پرداخته است حراجی الکترونیکی نبوده است. بلکه در این وب سایت‏های بسیار زیادی وجود دارند از جمله امکان فروش با قیمت ثابت که تجارتی در حال رشد در eBay است. در ادامه در مورد سرویس های مختلفی که eBay ارائه می‏دهد بحث خواهیم کرد. (eBay, 2008)

انواع سرویس‏ها در eBay

eBay سرویس‏های بسیار متنوع و کار آمدی را برای کاربرانش فراهم کرده است که می توانیم به صورت فهرست وارد چندین مورد اصلی آن را اینگونه بیان کنیم:

1. حراجی الکترونیکی: به این مورد به صورت مبسوط خواهیم پرداخت اما به عنوان یک توضیح کوتاه فروشنده یک کالا را روی وب سایت قرار می‏دهد، سپس یک قیمت پایه برای حراجی آن تعیین می‏کند و نیز یک زمان مشخص را برای اتمام زمان حراجی اعلام می کند (1 روز، 3 روز، …) که در پایان آن به بیشترین قیمت پیشنهادی کالا تحویل داده می‏شود.

2. همین حالا بخرید : علاوه بر اینکه کسی قیمت پایه‏ای را برای حراج کالایش تعیین می‌کند می‏تواند یک قیمت ثابت را معرفی کند که هر کسی که خواست بدون شرکت در حراجی با پرداخت آن قیمت صاحب کالا شود. در حقیقت یک جور تعیین سقف برای حراجی است.

3. قیمت ثابت : در این مدل فرد فروشنده یک قیمت ثابت را برای فروش کالایش تعیین می‏کند و اولین فردی که بتواند با آن قیمت کالا را خریداری کند صاحب آن کالا می‏شود.

4. همین حالا بخواهید (مطرح کردن نیازها): در این سیستم برای مثال یک مشتری اعلام می‏کند که حاضر است یک ماشین با مدل X را با قیمت Y خریداری کند، سپس فروشندگان در میان مشتریان جستجو می‏کنند و فردی که مناسب کالایشان است پیدا می‏کنند و در این صورت کالا را به او می‏فروشند.

5. :eBay Stores سرویس دیگری که eBay به مشتریانش ارائه می‎دهد استفاده از امکان راه اندازی فروشگاه‏های شخصی است که در آن امکانات پرداخت و قرار دادن کالا برای فروش با قیمت ثابت فراهم است. در نتیجه یک درگاه برای فروشگاه‏های دیگر هم قرار می‏گیرد. (eBay, 2008)

6. :Half.com یکی از وب سایت‏های زیر مجموعه‏ی eBay است که در آن چندین نوع کالای خاص با قیمت ثابت به فروش می‏رسند. از جمله‏ی این کالاهاCDها وDVDها و کتاب‏های مختلف و بازی‏های رایانه‏ای و ابزارهای این بازی‏ها هستند. (Half, 2008)

7. نظرات و راهنمایی‏ها: دو سرویس دیگر از eBay نظرات و راهنمایی‏ها هستند. که در ادامه به صورت مفصل توضیح داده خواهند شد.

8. سیستم‏های مدیریت بازار: همان طور که پیش این ذکر شد در eBay افرادی وجود دارند که شغلشان را طریق واسطه گری بوسیله‏ی این سایت می‏گذرانند. به این معنی که آماده هستند تا کالای شما را روی eBay به فروش برسانند و مقداری هم دستمزد دریافت می‏کنند. این افراد معمولا تعداد بسیار زیادی از کالاهای در حال حراجی دارند که باید به آنها رسیدگی کنند. در عین حال در حراجی کالاهای دیگری هم شرکت می‏کنند و آنها هم تعداد زیادی را در بر می‏گیرند. در نتیجه این افراد نیاز به نرم افزار‏های تحت وبی دارند که توسط eBay تامین شده باشند و امکانات کافی را برای مدیریت این تعداد زیاد کالا به آنها بدهد. این افراد با پرداخت مبالغی به eBay نسخه‏های مختلفی از این نرم افزار را دریافت می‏کنند. (eBay, 2008)

9. سیستم شهرت و اعتبار: که در ادامه به طور دقیق تر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این میان به بررسی دقیق تر و عمیق تر خدمت حراجی الکترونیکی می‏پردازیم.

حراجی الکترونیکی

انواع حراجی

به طور کلی سه نوع حراجی وجود دارند: (Turban, 2006)

1. حراج معمولی: فروش به بیشترین پشنهاد

2. حراجی معکوس : واگذاری به کمترین هزینه ی پیشنهادی

3. حراجی دو طرفه : مانند بورس که در آن هم فروشندگان کالای خود را بر روی تابلو قرار می‏دهند و هم مشتریان نیاز خود را بیان می‏کنند. در نتیجه طی یک توافق و بر اساس توازن در بازار قیمت تعیین می‎‎شود.

در eBay فروش سهام به طور کلی ممنوع است و تنها از نوع اول حراجی برای فروش استفاده می‏شود. برای نشان دادن نحوه‏ی برگزاری این نوع از حراجی با استفاده از یک مثال موضوع را روشن می‏کنیم.

روش برگزاری حراجی در eBay

فرض کنید که فروشنده برای فروش یک کالا قیمت پایه‏ی 20 دلار را تعیین می کند. eBay به طور خودکار این قیمت را به خریداران به عنوان قیمت پایه نشان می‏دهد. سپس خریدار A وارد می شود و به eBay اعلام می کند حاضر است حداکثر 40 دلار بابت این کالا بپردازد. در نتیجه eBay مقدار 21 دلار را برای قیمتی که تا کنون برای خرید این کالا پیشنهاد شده است را به دیگران نشان میدهد. پس از آن خریدار B می آید و اعلام می کند که حاضر است تا سقف 30 دلار را برای این کالا پرداخت کند. در نتیجه eBay قیمت کنونی کالا را تا 31 دلار به نفع خریدار A که حاضر بود قیمت بیشتری را پرداخت کند بالا می‏برد و بوسیله‏ی email به خریدار B می‏گوید که قیمتش شکسته شده است و قیمت جدید برابر است با 31 دلار در نتیجه خردیدار B دوباره اقدام می‏کند و این بار اعلام می‏کند که حاضر است تا 45 دلار را برای این کالا پرداخت کند. با تمام شدن زمان حراجی این کالا به خریدار B با قیمت 41 دلار فروخته می شود.

در نتیجه در انجام یک حراجی نرم افزار eBay به طور بسیار مؤثر و کارآمدی کارها را آسان می‏کند.

نکته‏ی دیگری که در انجام این مراحل وجود دارد نحوه‏ی پول درآوردن eBay است. در این جا در مرحله‎ی اولی که یک کالا بر روی یک سایت قرار می‏گیرد باید مقدار کمی در حدود 1 تا 5 دلار از حساب فروشنده به صورت اتوماتیک کسر می‏شود. این مقدار بستگی به قیمت پایه‏ی پیشنهادی برای حراجی دارد. اما پس از اینکه معامله انجام شد مقدار 5.25% از حجم کل معامله توسط eBay برداشت می‏شود. (Miller, 2006)

Guides & Reviews

یکی دیگر از سرویس‏های مهم eBay سرویس نظرات و راهنمایی‏هاست. بخش اول بخش نظرات است که در این بخش افرادی که یک کالای خاص را خریداری کرده‏اند نظرات خود را درباره‏ی آن می‏گویند و در نتیجه افراد دیگر می‏توانند از تجربیات این افراد استفاده کنند. به عنوان مثال به تصویر زیر توجه کنید:

در این تصویر افرادی که سیستم های بازیهای رایانه‏ای را خریداری کرده‏اند می‏توانند نظراتشان را در رابطه با این سیستم‏ها بیان کنند. به عنوان مثال در مورد سیستم Nintendo Wii – Game console افرادی بسیار زیادی نظر خوب داده اند که باعث شده این کالا از امتیاز بالایی در این رده بندی برخوردار شود.

اما در بخش راهنمایی‏ها افراد می‏توانند راهنمایی‏هایی را در رابطه با خرید یک کالای خاص دریافت کنند. مثلا اینکه در خرید یک laptop عامل سرعت Hard Disk چقدر مؤثر است. به عکس شماره‏ی 4 توجه کنید. در این عکس خریدارانی که علاقه مند به خریداری الماس هستند می‏توانند راهنمایی‎های مورد نظرشان را در این رابطه دریافت کنند. در این فرم شکل‏ها و برش‏های مختلف الماس، نحوه‏ی وزن کردن یک الماس، رنگ‏های مختلف آن و سایر موضوعات مهم برای یک خریدار مطرح می‏شوند.

لازم به ذکر است که اگر چه ما هم توسط سایت eBay، هم توسط شرکت PayPal و هم توسط بانک های Visa و MasterCard تحریم هستیم ولی امکان استفاده از محتویات این بخش از eBay را دارا هستیم. (eBay, 2008) (Miller, 2006)

سیستم شهرت اعتبار در eBay

در این قسمت به امکاناتی که eBay برای کاربرانش فراهم می‏کند تا آنان بتوانند نسبت به افرادی که با آنها معامله می‏کنند اعتماد داشته باشند می‏پردازیم. (Miller, 2006)

ضرورت

چه ضروتی برای وجود یک سیستم اعتبار سنجی برای کاربران مختلف وجود دارد؟ در صورت عدم وجود چنین سیستمی آیا جایگزینی می‏توان یافت؟

به طور قطع یکی از مشکلات اصلی در مباحث مربوط به تجارت الکترونیکی مشکلات امنیتی است. در عین حال یکی از موارد خاص آن عدم پایبندی طرفین به تعهداتی است که داده‏اند. به خصوص در سیستم‏های حراجی به خیانت در حراجی معروف است. در این سیستم ها ممکن است حراجی‏ای برگزار شود و فردی کالایی را برنده شود. در این حالت ممکن است کسی که کالا را باید در ازای آن پول واگذار کند دست به انجام این کار نزند. این کار ممکن است به این دلیل باشد که از قیمتی که کالایش در آن قیمت به فروش رفته راضی نباشد.

از سوی دیگر ممکن است کالا برای فرد خریدار فرستاده شود اما وی از پرداخت کردن پول خودداری کند. در این صورت نیز یک خیانت در سیستم‏های تجاری رخ داده است و باید با آن برخورد شود. ممکن است این اتفاق به دلیل کلاه بردار بودن فرد مقابل بوده باشد. (Turban, 2006) (Miller, 2006)

اما چگونه می‏توان از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کرد؟ چگونه می توان از اینکه در حال معامله با افرادی هستیم که قابل اعتماد نیستند مطلع شویم؟ در هر حال eBay یک راه حل پیشنهاد کرده است و آن هم اینکه از سوابق افراد استفاده کنیم. eBay سیستمی دارد که هر کسی که با فرد دیگری معامله می‏کند می‎تواند نظر خود را درباره‏ی معامله‏ای که انجام داده است بگوید و به فرد مقابل امتیاز بدهد. نتیجه این امتیاز دهی‏های متوالی که در اثر معاملات مختلف به وجود می‏آید در اختیار دیگران قرار می‏گیرند و دیگران می‏توانند از میزان مورد وثوق بودن یک فرد مطلع بشوند.

به عنوان مثال به شکل شماره ی 5 توجه کنید. در این شکل می‏توانید در مقابل نام فرد عددی را ببینید. این عدد که 815 است گوینده‏ی این است که این فرد 815 امتیاز مثبت دارد. در ادامه روش محاسبه‏ی این امتیاز را اشاره خواهیم کرد.


شکل 13: مثالی از اطلاعات خلاصه شده ی یک کاربر در eBay

رنگ ستاره ای که در کنار امتیاز قرار گرفته است طبق امتیازی که فرد دارد تغییر می کند. به عنوان مثال رنگ قرمز برای افرادی است که به طور حتم شغلشان را بوسیله ی eBay می گذرانند. (Miller, 2006)

روش و مکانیزم نظر دادن در مورد یک معامله

شما تنها در صورتی که با فردی معامله ای را در eBay انجام داده باشید می‏توانید در مورد او نظر بدهید. روش این کار در فرمی مانند شکل 6 است.


شکل 14: فرم نظر خواهی در eBay پس از انجام یک معامله در مورد شخص مقابل

در این فرم شما باید در قسمت اول نام (شناسه ) فردی را که می‏خواهید در رابطه با او نظر بدهید را بنویسید. سپس شماره‏ی کالایی را که با آن فرد معامله کرده‏اید را یادداشت کنید و سپس نظر خود را ابراز کنید. این نظر می‏تواند سه حالت داشته باشد: (Miller, 2006)

1. نظر مثبت: در صورتی شما باید این نظر را بدهید که اعتقاد داشته باشید که فرد مقابل در حداکثر توان خود به تعهدات خود عمل کرده است. در این صورت یک امتیاز به امتیازات این فرد افزوده خواهد شد.

2. نظر خنثی: در صورتی که شما فکر می‏کنید که اگر چه این فرد به تعهداتش عمل کرده است ولی کاستی هایی در این راه داشته است. مثلا به موقع پول واریز نکرده است. یا اینکه علی رغم اینکه به تعهداتش عمل نکرده مثلا پول شما را پس داده است و عذر موجهی برای این کار داشته است. در صورتی که شما این امتیاز را بدهید هیچ تغییری در امتیازات فرد رخ نمی‏دهد.

3. نظر منفی: اگر با موردی مواجه شدید که فرد طرف معامله به تعهداتش عمل نکرد می‏توانید از این گزینه استفاده کنید که باعث می‏شود که یک امتیاز از امتیازات فرد کاسته شود.

در انتها به شما اجازه داده می شود که نظرتان را در حد 80 حرف بیان کنید. . (eBay, 2008) (Miller, 2006)

روش استفاده از نظرات دیگران

مجموعه‎ی نظراتی که درباره‎ی یک فرد داده می‎شوند را می‎توانید از صفحه‎ای مانند شکل 7 بیابید. در این شکل قسمت‎های مختلفی وجود دارند که توضیح آنها لازم است.

همان طور که می بینید مشخص شده است که فرد در معامله فروشنده بوده یا خریدار. از سوی دیگر می‎توانید نظراتی که خریداران درباره‎ی او داده‎اند را با نظراتی که فروشندگان درباره‎ی او داده‎اند جدا کنید.

امکان بسیار مهم دیگری که در این صفحه وجود دارد این است که شما می‎توانید نظرات این فرد را درباره‎ی افراد دیگر ببینید. در این صورت می‎توانید متوجه بشوید که این فرد به چه چیزی اهمیت می‎دهد.

می‎توانید کالاهایی را که برای فروش گذاشته است، همچنین فروشگاهی که برای خود تاسیس کرده است و نیز نظراتی که درباره‎ی کالاها داده است را مشاهده کنید. در عین حال با فشردن دکمه ی Contact Member می‏توانید با او تماس برقرار کنید.


شکل 15: صفحه‎‏ی نظرات داده شده در مورد یکی از کاربران eBay

لازم به ذکر است که اگر شما نظری در رابطه با کسی دادید دیگر قادر به عوض کردن آن نخواهید بود، در نتیجه باید در نظر دادن دقت زیادی کنید. این نظر دادن به خود شما هم در معاملات آینده‎یتان کمک خواهد کرد تا دیگران را بشناسید. (Miller, 2006) (eBay, 2008)

شرکت‏های زیر مجموعه‎ی eBay

در این بخش به منظور آشنایی با بزرگی شرکت eBay و همچنین آشنا شدن با ایده‎های مختلف در تجارت الکترونیک شما را با چند شرکت دیگر که توسط eBay خریداری شده‏اند آشنا می‎کنیم. صد البته لازم به ذکر است که شرکت eBay دارای زیر مجموعه‎های فراوانی است که در اینجا تنها امکان تعداد محدودی از آنها وجود دارد. در ضمن از ذکر شرکت Skype که به عنوان یک سامانه‎ی ارتباطی مطرح است خودداری می‎کنیم. (Wiki, 2008)

PayPal

این شرکت که شرکت بسیار بزرگی است در حقیقت یک پایانه برای پرداخت پول به صورت امن و مطمئن است. استفاده از کارتهای اعتباری تنها با داشتن شماره‏ی کارت ممکن است. در نتیجه شما ممکن است بخواهید پرداختی داشته باشید و برای این کار لازم نباشد که کارت اعتباری خود را به فرد فروشنده بدهید، چون ممکن است که با برداشتن شماره‏ی کارت شما، طبق خواسته‏ی خود از حساب بانکی شما برداشت کند . PayPal این امکان را برای پرداخت کنندگان فراهم می‏کند که با داشتن یکی از کارتهای اعتباری مشهور مانند MasterCard، Visa و یا Discover و چند مورد دیگر از کارت اعتباریشان به حسابشان نزد PayPal پول منتقل کنند. در نتیجه‏ی این کار مشتریان می‏توانند تنها با استفاده از email فرد فروشنده که در حقیقت شناسه‎ی او در نزد PayPal نیز هست به حساب او در PayPal پول منتقل کنند و به این ترتیب از شماره‎ی کارت اعتباریشان محافظت کنند.


شکل 16: آرم و تبلیغی از شرکت PayPal

تا کنون 100,000 سایت از PayPal استفاده می‎کنند که در میان آنها سایت‎هایی مانند Virgin، DELL، Buy.com و سایت شرکت‏های بسیار بزرگ مهم به چشم می‎خورند. حتی PayPal ادعا می‏کند که اگر یک وب سایت دارای امکان استفاده از کارت‏های اعتباری است با اضافه کردن امکان استفاده از PayPal به طور متوسط می‎تواند 14 درصد به فروش خود اضافه کند. در کل این سایت معروف است به Secure Payment.

شرکت eBay شرکت PayPal را در سال 2002 خریداری کرد و یکی از دلایل مهم موفقیت چشم گیر eBay راه اندازی شدن چنین وب سایتی بود که باعث شد اعتماد بسیار بیشتری بین خریداران و فروشندگان بوجود بیاید و در نتیجه مقدار معاملات تا حد زیادی افزایش پیدا کند. (PayP, 2008) (Wiki, 2008) (eBay, 2008) (Williams, 2007)

Kijiji، Gumtree و Introko و

تمامی شرکت‏هایی که در بالا معرفی شده‎اند شرکت‎هایی هستند که خدمات تبلیغاتی را به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار می‎دهند. هر کدام از این شرکت‎ها در ابتدا در یک کشور موفق بوده‎اند. به عنوان مثال Kijiji در کشور ایالات متحده و Gumtree در انگلستان موفق بوده است.

شرکت eBay اقدام به خریداری چندین مورد از این وب سایت‎ها کرد، به طوری که بازار تبلیغات شهری را در کشورهای بسیاری در دست گرفت. این سایت‎ها همگی بر اساس شهرهای یک کشور خدمات تبلیغاتی را به صورت دسته بندی شده ارائه می‎دهند. برای کاربران هیچ خرجی ندارد که در این وب سایت‎ها تبلیغی را ارائه بدهند. به عنوان مثال یک فرد که وارد شهر Sacramento می‎شود و به دنبال کار می‎گردد می‎تواند به سادگی به سایت Kijiji مراجعه کند و تقاضاهایی را که مبنی بر احتیاج به کارمند در این سایت وجود دارد ببیند و از میان آنها یکی را انتخاب کند. در عین حال ارتباط برقرار کردن با فرد تبلیغ دهنده هم کار آسانی است. (Kijiji, 2008) (Wiki, 2008)

همچنین فرد می‏تواند برای هر تبلیغی که می‏دهد تعدادی عکس در نظر بگیرد و یا اینکه بگوید که به دنبال یک کارمند می‏گردد و یا اینکه به دنبال کار می‎گردد. به این ترتیب بازار تبلیغاتی گسترده‎ای در اختیار eBay قرار گرفته است.

طریقه‎ی دسترسی به یک تبلیغ به این صورت است که در ابتدا شما باید شهری را که در آن ساکن هستید انتخاب کنید. سپس بین موضوعاتی که در مورد آن شهر تا آن موقع تبلیغ داده شده است می‎توانید انتخاب کنید. یعنی اولویت اول شهرهای یک کشور هستند.

eBay توانسته است تا کنون با استفاده از این روش خود را در کشورهایی مانند ترکیه، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا و … مطرح کند . (Gum, 2008) (Wiki, 2008)


شکل 9: آرم وب سایت های دو شرکت Kijiji و Gumtree از زیر مجموعه های eBay

کارهای آتی

موارد متعددی در زمینه‏ی سایت‎هایی مانند eBay هستند که تحت مطالعه‎اند و نیز جای تحقیق دارند. در اینجا تعدادی از آنها را ذکر می کنیم.

1. برگزاری انواع سیستم‎های حراجی به صورت الکترونیکی: همان طور که در طول متن ذکر شد سه نوعه حراجی وجود دارند که تنها یک نوع آن توسط eBay اجرا می‏شود. روش انجام دو نوع دیگر چه می‎تواند باشد.

2. سیستم‏های شهرت و اعتبار کارآمد و قابل اطمینان: روش‎های امتیازدهی مختلف، روش‎های نشان دادن امتیازات و گرفتن feedback های مختلف و مواردی دیگر در دست تحقیق هستند که شایسته‏ی بررسی به نظر می‎آیند.

3. جلوگیری از تقلب در حراجی الکترونیکی: همان طور که گفته شد تقلب در حراجی الکترونیکی مشکلی جدی است. در نتیجه طراحی سیستم‎هایی که به کلی جلوی این نقیصه را بگیرند در دست بررسی است. یکی از این سیستم‎ها سیستم شهرت و اعتبار است که اگر چه ثابت شده است که از کارآیی بسیار بسیار بالایی برخوردار است ولی در هر حال اشکالاتی برای مثال برای کاربران تازه کار یا معامله‎های بزرگ دارد که باید به آن توجه شود.

4. سیستم‎های مشاوره‎ی (چانه زنی) الکترونیکی: معمولا در بازارهای الکترونیکی امکان زیاد شدن تعداد کالاها مطرح می‏شود. در نتیجه چگونه ممکن است در این بازار پیچیده بهترین پیشنهاد را به مشتری ارائه داد؟ سیستم‎ها و عامل‎های هوشمندی که بتوانند بازار را به خوبی و با سرعت بالا تحلیل کنند و بهترین پیشنهاد را به مشتری بر اساس نیازها و امکاناتش بدهند هم اکنون در دست بررسی هستند. شرکت eBay در سیستم‎های مختلف خود از این عامل ها استفاده می کند.

نتیجه

اصلی ترین نتیجه‏ی این مقاله به طور قطع ضرورت به وجود آمدن سیستم‎های تجارت الکترونیکی مانند eBay و PayPal به صورت گسترده در کشور هستند. دلیل آن هم تاثیر گسترده‎ی این سیستم‎هاست که توانسته‎اند اقتصاد کشورهای صنعتی را به شدت متحول کنند. این سیستم ها همچنین توانسته‎اند رضایت‎مندی شهروندان را بالاتر ببرند و امکانات رفاهی فراوانی را حتی برای قشرهای کم درآمدتر با در اختیار قرار دادن اطلاعات کافی برای تهیه‎ی کالا و شغل فراهم کنند.

به عنوان نتیجه‎ی دوم باید آشنایی با پیچیدگی‎های کلی یک سیستم تجارت الکترونیکی از دید کاربری را مورد اشاره قرار دهیم. مواردی مانند سیستم های شهرت و اعتبار، تبلیغات مجانی، ساختارهای مختلف دستمزد و از این قبیل نشان دهنده‎ی پیچیدگی این سیستم ها و لزوم دقت و توجه به چنین مراحلی در ساخت این سیستم هاست.

چکیده

به عنوان چکیده می‌توانیم بگوئیم که در این مقاله توانستیم مروری بر فعالیت‎های شرکت معظم eBay به طور کلی داشته باشیم. تاریخچه‎ی شرکت و میزان بزرگی و موفقیت آن را ذکر کردیم، سپس به ذکر انواع خدماتی که این شرکت برای ما فراهم می‎کند پرداختیم، نوع استفاده از سیستم حراجی الکترونیکی را یاد گرفتیم، پس از آن با مفهوم Fee Structure آشنا شدیم و در ذیل آن به ساختار دستمزد شرکت eBay پرداختیم، سیستم های شهرت و اعتبار را در eBay بررسی کردیم و روش کار آن را به دقت نشان دادیم تا به عنوان ایده‎ای نو و روشن در بیاید، در عین حال شرکت‎های زیر مجموعه‎ی eBay از قبیل شرکت PayPal را بررسی کردیم و نیز مروری کوتاه بر شرکت های تبلیغات دسته بندی شده در کشورها و شهرها که زیر مجموعه ی eBay هستند داشتیم.

به این ترتیب توانستیم با ایده‎هایی نو آشنا شویم و یک دید کلی در مورد تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن در زمینه‏های تبلیغاتی و حراجی در جهان پیدا کنیم.

منبع: ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.

Advertisements

Entry filed under: درباره شرکتهای موفق. Tags: , , , .

مدل فیزیکی و مجازی کسب و کار مایکروسافت(Microsoft)

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Add to Technorati Favorites
Bookmark and Share
Add to Google
Add to My Yahoo!
Mahmoud Kabiry's Facebook profile
Subscribe to me on FriendFeed

اشتراک با ایمیل

ژوئن 2008
ش ی د س چ پ ج
    ژوئیه »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

نوشته‌های تازه

تعداد حاضرین

website counter i

Blog Stats

  • 42,411 hits
Clicky Web Analytics Clicky

my twitt

Error: Please make sure the Twitter account is public.


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: