هفت اشتباه بزرگ در راه اندازی تجارت

ژوئن 26, 2008 at 16:08 بیان دیدگاه

هفت اشتباه بزرگ در راه اندازی تجارت

۱) اشتباه اول: راندن یک ماشین تندرو در جادهای خاکی
همه ما شنیدهایم که برای آغاز هر کار، به محرکی قوی و شور و شوق فراوان، احتیاج است. اما داشتن این حرارت اولیه به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد.
شما به یک برنامه احتیاج دارید.
در زمینه تجارتتان، درخصوص مشتریان و رقبای خود عمیقا تحقیق کنید و یک مدل حقیقی و مفید برای تجارت خود ساخته و روی یک سوال مهم تکیه کنید:
– چگونه می خواهید پول در بیاورید؟
فرض کنید که در صدد باز کردن یک مغازه هستید. محلی را انتخاب می‌کنید که باید هزینه اجاره آنرا بپردازید. ممکن است مخارج زیادی نیز برای تهیه دکورمناسب متحمل شوید بدون آنکه به نحوه بازگشت این هزینهها بیاندیشید. محصولات شما کامل نیستند و به فکر بازاریابی هم نیستید. قطعا پس از چند ماه تجارت شما سقوط خواهد کرد.
* نکته: هیچ روز کاری خود را بدون برنامه طی نکنید.


۲) اشتباه دوم : ارزان فروشی
از یک کودک بخواهید که بین یک کریستال ۱۲ وجهی بدلی و یک قطعه الماس، یکی را انتخاب کند. کودک کریستال را انتخاب خواهد کرد. تازه کاران تجارت نیز به همین صورت عمل می‌کنند، فریب کمیت را میخورند و به کیفیت اهمیت نمیدهند.
آنها میاندیشند که اگر جنسهای ارزان قیمت را عرضه کنند، فروش بهتری خواهند داشت و بزودی میلیونر خواهند شد.
اما این تصور غلط است.
تازه کاران دنیای تجارت قیمتهای محصولات و خدمات خود را بسیار پائین در نظر میگیرند و به این ترتیب در طول زندگی کاری خود نگران پول درآوردن خواهند بود و حتی زمانی که سفارشی دریافت میکنند، خوشحال نخواهند شد زیرا فروش برای آنها سود کافی به همراه نخواهد داشت.
قبل از قیمت گذاری، همه چیز را بسنجید. هزینههای ثابت و متغیر را محاسبه کنید. روشهای تجاری و قیمتهای رقبا را مورد توجه قرار دهید و استراتژی فروش و بازاریابی خود را بهینه کرده و درآمد قابل قبول خود را در نظر آورید.
* نکته: کریستالهای بدلی را به الماسها ترجیح ندهید.


۳) اشتباه سوم: راه اندازی تجارت فقط برای هیجان
بیشتر اشخاصی که در حال راهاندازی یک تجارت هستند، افرادی رویایی، خیال پرداز و ماجراجو هستند که بیشتر به دنبال هیجان میگردند. این افراد به جای تفکر و تحمل جزئیات دشوار این کار، به فکر پیش روی هستند و میخواهند که مسائل و بحرانها را به نوعی پشت سر بگذارند تا دوباره به میدان بازی برگردند و ماجراهای آن را دنبال کنند.
اما خستگی و ملالت از همین مسائل جزئی به تدریج ظاهر زیبای تجارت را به خطر خواهد انداخت، هدف تجارت کسب درآمد است و به مخاطره انداختن وضعیت فعلی در این حیطه نمیگنجد.
* نکته: تجارت را وسیلهای برای هیجان انگیز کردن زندگی قرار ندهید.


۴) اشتباه چهارم: غفلت از بازاریابی
تعداد کمی از صاحبان تجارتهایی که تازه تاسیس شدهاند برای بازاریابی اهمیت قائل میشوند و برنامه و بودجه خاصی برای آن اختصاص میدهند، زیرا تصور میکنند که بازاریابی یک خرج غیر ضروری است و یا به علت شکستهای مقطعی از تاثیر بازاریابی در فروش مایوس میشوند.
بازاریابی، فروش فرد را تضمین میکند. اما به یاد داشته باشید که فروش هر روز محدود به همان روز است و لزوما فرآیندی ادامه دار نیست.
نمیتوان از مرحله طرح و برنامه مستقیما به مرحله فروش رسید و بازاریابی را فراموش کرد.
این اشتباه از ناآگاهی افراد نسبت به چرخه فروش ناشی میشود. اولین افرادی که برای راه اندازی تجارت به آنها احتیاج دارید، بازاریابها هستند. بازاریابها هستند که میتوانند شما را به دیگران معرفی کنند. پس از آن موقعیت فروش فراهم خواهد شد.
* نکته: قبل از ارسال پیام آشنایی، به دنبال معامله نباشید.


۵) اشتباه پنجم: اسارت در تجارت به جای ریاست به آن
هنگامی که فردی ۳ یا ۴ وظیفه معین را در ۷ روز هفته انجام میدهد نیازی به بهرهگیری از شیوههای مدیریتی احساس نمیشود.
در آغاز به کار یک تجارت نیز، اتفاقات ناگهانی اما قابل پیش بینی بوقوع میپیوندد که میتوان آنها را توسط تجربیات شخصی یا با استفاده از روش آزمون و خطا حل کرد.
اما همین طور که تجارت شما رشد میکند،مسائل پیچیدهتر خواهند شد و این دو روش دیگر پاسخگوی آنها نخواهند بود.
شما مسئول همه چیز هستید. شما باید اهداف تجارت را تعیین کنید و روشها را انتخاب کنید، یا شخصی را برای انجام این وظیفه منصوب کنید.
بدون داشتن سیاست معین و شفافی در مورد مشخصات مشاغل، استخدام ها، اخراج ها، تعطیلات، نحوه جبران کمبودها، چگونگی ترفیعها و… شرکت و تجارت نوپای شما در معرض آسیبها و خطرات جدی قرار خواهد گرفت و نهایتا تجارت شما ضعیف خواهد شد.
توجه کنید که کتاب راهنمای قوانین شرکت شما (حتی در حد یک صفحه) باید وجود داشته باشد.
* نکته: اختیارات و وظایف خود را فراموش نکنید.


۶) اشتباه ششم: پیش بینی نواقص بودجه
تازه کاران تجارت معمولا نیازهای مالی خود را دست کم میگیرند. این افراد، در ابتدای کار هزینه زیادی را صرف خرید لوازم اداری و محصولاتی میکنند که ممکن است بسیار تخصصیتر از آن چه باشد که به آن نیاز دارند. هم چنین به این موضوع توجه نمیکنند که اکثر مشتریان به طور اقساط خرید میکنند و بازگشت پول به کندی انجام میگیرد.
به همین علت مشاوران مدیریت معمولا پیشنهاد میکنند که پس از محاسبه بودجه مورد نیاز خود برای راه اندازی تجارت، حداقل ۵۰% به آن اضافه کنید. به این ترتیب برای مدیریت ریسکهای احتمالی آماده خواهید شد.
* نکته: در مورد بودجه واقع بین باشید.


۷) اشتباه هفتم: روابط غلط
شروع هر فعالیتی احتیاج به کار فراوان و سیستم پشتیبان دارد. فشار تعهدات زمانی و مسائل مالی باعث بروز مشکلاتی در روابط خواهد شد.
باید قدری از بار خود را سبک کنید و از کمک نزدیکان و دوستان خود در حد امکان استفاده کنید.
* نکته:نگذارید که یک اشتباه باعث یک عمر پشیمانی شود.
بسیاری از اشتباهات به این دلیل بروز میکنند که تازه کاران تصور میکنند که تمام کارها را باید خود به تنهایی انجام دهند.
به جای این کار بهتر است نقاط قوت خود را بشناسید و کمبودهای خود را بپذیرید و بعضی از امور را به دست متخصصین خاص آن بسپارید.
هنگامی که به مسائل و شکستهای اجتناب ناپذیر برخورد میکنید، این ضرب المثل قدیمی را به یاد بیاورید که:

هر شکست پلی است برای پیروزیهای آینده.

منبع: سایت آفتاب / کلوب

Advertisements

Entry filed under: مقالات کسب وکار. Tags: .

مایکروسافت(Microsoft) سرگئی برین(یکی از دو موسس google)

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Add to Technorati Favorites
Bookmark and Share
Add to Google
Add to My Yahoo!
Mahmoud Kabiry's Facebook profile
Subscribe to me on FriendFeed

اشتراک با ایمیل

ژوئن 2008
ش ی د س چ پ ج
    ژوئیه »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

نوشته‌های تازه

تعداد حاضرین

website counter i

Blog Stats

  • 42,411 hits
Clicky Web Analytics Clicky

my twitt

Error: Please make sure the Twitter account is public.


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: