تعریف تجارت الکترونیک

ژوئیه 2, 2008 at 11:25 بیان دیدگاه

تعریف تجارت الکترونیک

ecommerce

ecommerce

امروزه کمتر شخصی را می‌توان یافت که واژه فوق برای او بیگانه باشد. نشریات، رادیو و تلویزیون بصورت روزانه موضوعاتی در رابطه با تجارت الکترونیکی را منتشر و افراد و کارشناسان از زوایای متفاوت به بررسی مقوله فوق میپردازند. شرکت و موسسات ارائه دهنده کالا و یا خدمات همگام با سیر تحولات جهانی در زمینه تجارت الکترونیکی در تلاش برای تغییر ساختار منطقی و فیزیکی تجارت الکترونیکی سازمان خود در این زمینه میباشند. تجارت قبل از بررسی » تجارت الکترونیکی «، لازم است در ابتدا یک تصویر ذهنی مناسب از تجارت سنتی را ارائه نمائی.
در صورت شناخت » تجارت » ، با » تجارت الکترونیکی ومزایای تجارت الکترونیکی » نیز آشنا خواهیم شد. برای واژه «تجارت» در اکثر واژه نامهها تعاریف زیر ارائه شده است: مبادلات اجتماعی: تبادل ایده ها ، عقاید و تمایلات (خواستهها) مبادله یا خرید و فروش کالا در مقیاس بالا که شامل ترابری از نقطه به نقطه دیگر است. در ادامه تعریف دوم ارائه شده برای «تجارت » را بعنوان محور بحث انتخاب و بر روی آن متمرکز خواهیم شد. تجارت همچنین تجارت الکترونیکی در سادهترین نگاه، مبادله کالا و خدمات بمنظور کسب درآمد ( پول ) است . زندگی انسان مملو از فرآیندهای تجاری بوده و تجارت با میلیونها شکل متفاوت در زندگی بشریت نمود پیدا کرده است. زمانیکه کالای مورد نظر خود را از یک فروشگاه تامین و خریداری می‌نمائید، در تجارت شریک و در فرآیندهای آن درگیر شدهاید. در صورتیکه در شرکتی مشغول بکار هستید که کالائی را تولید مینماید، درگیر یکی دیگر از زنجیرههای تجارت شده‌اید.
تمام جلوههای تجارت با هر رویکرد و سیاستی دارای خصایص زیر میباشند :

خریداران: افرادیکه با استفاده از پول خود قصد خرید یک کالا و یا خدمات را دارند.

فروشندگان: افرادیکه کالا و خدمات مورد نیاز خریداران را ارائه میدهند. فروشندگان به دو گروه عمده تقسیم میگردند : خردهفروشان، که کالا و یا خدماتی را مستقیما» در اختیار متقاضیان قرار داده و عمدهفروشان و عوامل فروش، که کالا و خدمات خود را در اختیار خرده فروشان و سایر موسسات تجاری مینمایند.

تولیدکنندگان: افرادیکه کالا و یا خدماتی را ایجاد تا فروشندگان آنها را در اختیار خریداران قرار دهند. یک تولید کننده با توجه به شرایط تجارت و ماهیت کار خود همواره یک فروشنده نیز خواهد بود. تولیدکنندگان کالای تولیدی خود را به عمده فروشان، خرده فروشان و یا مستقیما» به مصرف کنندهگان میفروشند. همانگونه که مشاهده میگردد، «تجارت وهمچنین تجارت الکترونیکی » از زاویه فوق دارای مفاهیم سادهای است. تجارت وهمچنین تجارت الکترونیکی از خرید یک محصول ساده نظیر » بستنی » تا موارد پیچیدهای نظیر اجاره ماهواره را شامل میگردد. تمام جلوههای تجارت و تجارت الکترونیکی از سادهترین سطح تا پیچیدهترین حالت آن، بر مقولاتی همچون : خریداران و خریداینترنتی ، فروشندگان و فروش اینترنتی و تولیدکنندگان متمرکز خواهد بود. عناصر تجارت و تجارت الکترونیکی زمانیکه قصد معرفی عناصر ذیربط در تجارت وهمچنین تجارت الکترونیکی و فعالیتهای تجاری وجود داشته باشد، موضوعات و موارد مورد نظر بدلیل درگیر شدن با جزئیات پیچیدهتر بنظر خواهند آمد.
عناصر ذیل تمام المانهای ذیربط در یک فعالیت تجاری معمولی و در بعضی موارد تجارت الکترونیکی را تشریح مینماید. در این حالت، فعالیت شامل فروش برخی محصولات توسط یک خرده فروش به مصرف کننده است :
در صورت تمایل شرکت در تجارت الکترونیکی و فروش محصول و یا محصولاتی به یک مصرف کننده، مسئله اساسی داشتن کالا و یا خدماتی خاص برای عرضه است. کالا میتواند هر چیزی را شامل گردد. فروشنده، ممکن است کالای خود را مستقیما» از تولید کننده و یا از طریق یک عامل فروش تهیه کرده باشد. در برخی حالات تجارت الکترونیکی ممکن است فروشنده، خود کالائی را تولید و به فروش برساند. فروشنده برای فروش کالا و یا خدمات در زمینه تجارت و تجارت الکترونیکی میبایست » مکانی مناسب » را در اختیار داشته باشد. مکان مورد نظر می‏تواند در برخی حالات بسیار موقتی باشد. مثلا» یک شماره تلفن خود بمنزله یک مکان است. در چنین مواردی متقاضی کالا و یا خدمات با تماس تلفنی با فروشنده قادر به ثبت سفارش و دریافت کالای مورد نظر خود خواهد بود. برای اکثر کالاهای فیزیکی میبایست مکان ارائه کالا، یک مغازه و یا فروشگاه باشد.


انواع تجارت الکترونیکی

· تجارت کالا و خدمات و اطلاعات بین بنگاهها (B2B) :نمونهای از این نوع تجارت عملکرد شرکتی است که از یک شبکه برای انجام سفارش به تولید کنندگان در زمینه اینترنت، دریافت پیش فاکتور و فاکتور خرید و همچنین پرداخت هزینهها در زمینه اینترنت استفاده میکند. علیرغم آن که این نوع تجارت الکترونیک سالهاست که با استفاده از مبادله الکترونیک دادهها در زمینه اینترنت انجام میشود، ولی از سال ۱۹۹۶ به بعد به شکل امروزی خود درآمد. شرکت Cisco از اولین شرکتهای بزرگ در زمینه اینترنت بود که در جولای ۱۹۹۶ سایت تجارت الکترونیکی خود را راه اندازی کرد. بعد ازآن تلاش جدی بقیه شرکتهایی که در زمینه اینترنت فعالیت داشتند برای چنین امری آغاز شد. یک ماه بعد Microsoft نرمافزاری را که در زمینه اینترنت تولید کرده بود و امکان انجام فروش از طریق اینترنت را میداد به بازار عرضه کرد. اکنون زمان آن بود که مسائل مالی و بانکی نیز در زمینه اینترنت مطرح شود. IBM یک سیستم شبکه اقتصادی راه اندازی کرد و شروع به بازاریابی برای استراتژیهای تجارت الکترونیکی خود نمود. شرکت Microsoft نیز با همکاری شرکت First data coopو برای رقابت با IBM سیستم MSFDC را به بازار عرضه کرد. تجارت الکترونیک به سرعت در حال رشد بود.Netscape که از ابتدا به واسطه جستجوگرهای خود در اینترنت شناخته شده بود نرم افزار تجاری expent ۰را عرضه کرد. سپس IBM و Cisco با همکاری یکدیگر استراتژیهایی برای راه اندازی تجارت الکترونیک در شبکههای کوچک ارائه کردند. در حال حاضر بسیاری از شرکتها وارد بازار اینترنت شدهاند و دیگر به سادگی نمیتوان گفت کدام یک پیشرو کدامیک عقبتر است.

· تجارت کالا و خدمات و اطلاعات بین بنگاه و مصرف کنندگان (B2C) : بیشترین سهم در زمینه اینترنت ودر تجارت الکترونیک از نوع (B۲C) را خرده فروشی تشکیل میدهد. تجارت بین فروشنده و خریدار که درحال حاضر جزء متداولترین تراکنشها در حیطه تجارت الکترونیک بر روی اینترنت است یک نوع (B۲C) محسوب میگردد. این نوع تجارت با گسترش وب به سرعت افزایش پیدا کرد و اکنون به راحتی میتوان انواع کالاها، از شیرینی گرفته تا اتومبیل و نرمافزارهای کامپیوتری را از روی اینترنت خریداری کرد.

· تجارت کالا و خدمات واطلاعات بین مصرف کنندگان ومصرف کنندگان (C2C) : انجام مزایده و مناقصه کالاها از طریق اینترنت، دراین گروه از تجارت الکترونیک میگنجد. نمونهای از این نوع تجارت الکترونیک، که در حال حاضر به سرعت در حال رشد است را میتوان در سایت eBay مشاهده کرد.

· تجارت کالا و خدمات و اطلاعات بین بنگاهها و سازمانهای دولتی (B2G) : تأمین نیازهای دولت توسط شرکتها و پرداخت عوارض و مالیاتها از جمله مواردی است که میتوان در این گروه گنجاند. این نوع از تجارت الکترونیک در حال حاضر دوران کودکی خود را میگذراند، ولی در آیندهای نزدیک و بعد از آن که دولتها به ارتقاء ارتباطات خود به واسطه تجارت الکترونیک توجه نشان دهند، به سرعت رشد خواهد کرد.

· تجارت کالا و خدمات و اطلاعات بین مصرف کنندگان و سازمانهای دولتی (C2G) : این گروه هنوز پدیدار نشده است، ولی به دنبال رشداحتمالی انواع (B2C) و دولتها احتمالاً تراکنشهای الکترونیکی را به حیطههایی مانند جمع آوری کمکهای مردمی، پرداخت مالیات بردرآمد و هرگونه امور تجاری ومسائل مربوط به اینترنت که بین دولت و مردم انجام شود، گسترش خواهند داد.

مزایای تجارت الکترونیکی

· 4292_ecommerce1.jpg

در ارتباط با مزایای تجارت الکترونیکی وپرداخت الکترونیکی میتوان به طور خلاصه موارد زیر را برشمرد:

· با استفاده از تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی تأخیر ناشی از تهیه مدارک از بین می رود.

· با استفاده ازتجارت الکترونیک از آنجا که داده ها به دفعات وارد سیستم نمیشود، امکان بروز اشتباه کاهش می یابد.

· با استفاده از پرداخت الکترونیکی در زمان لازم برای ورود مجدد دادهها در سیستم صرفه جوئی میشود.

· با استفاده از تجارت الکترونیک و پرداخت الکترونیکی هزینه نیروی کار به واسطه عدم ورود مجدد دادهها به کامپیوتر کاهش مییابد.

· با استفاده ازتجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی تأخیرهای زمانی جریان اطلاعات از روانی و اطمینان بیشتری برخوردار میشود. همچنین در موارد زیر تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی ابزار مناسبی به شمار میروند. 1. حجم زیادی از عملیات استاندارد تکراری. 2. حیطه عملیاتی بسیار محدود. 3. رقابت شدید که نیازمند بهبود قابل توجه در بهرهوری است. محدویتهای زمان عملیاتی . 4. در مواردی که طرفهای تجاری خواستار مبادله اسناد بدون استفاده از کاغذ باشند. «در زمینه تجارت الکترونیکی بین المللی برآورد شده است که هزینه تهیه اسناد کاغذی برای معاملاتی به ارزش ۲ تریلیون دلار در حدود ۱۴۰ میلیارد دلاراست که این رقم معادل ۷ درصد ارزش کالاهای مبادله شده است.» مزایای دیگر برای تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی نیز وجود دارد که عبارتند از: الف: صرفه جوئی در هزینهها اداری: منافع حاصل از اجرای سیستم تجارت بدون کاغذ صرفه جوئی در هزینه های اداری از قبیل چاپ اوراق، پاکتها، تمبر، تلکس، فاکس و کپی و همچنین زمان صرف شده در جمعآوری و فراهم سازی دادهها، ماشیننویسی، بایگانی و آرشیو، پست کردن و کنترل و رفع اشکالات برای هر مورد است. ب- مزایای سیکل سریع تر تجاری: یک سیستم موفق تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی میتواند به طور قابل ملاحظهای زمان مصرفی از سفارش تا حمل یا از تاریخ صدور صورت حساب تا دریافت وجه آن را کم کرده نهایتاً باعث تقلیل هزینه یا انبارداری حسابهای دریافتی و در نتیجه بهبود وضعیت نقدینگی و نیز آزاد سازی بخشی از سرمایه گردد. تجارت بدون کاغذ نه فقط باعث بالا رفتن سرعت انجام عملیات تجارت الکترونیکی میشود، بلکه در نتیجه افزایش کمیت و کیفیت اطلاعات قابل اشتراک فیما بین طرفین تجاری باعث امنیت بیشتر در زنجیره عرضه و پرداخت الکترونیکی نیز میگردد. زنجیره عرضه و پرداخت الکترونیکی کالا این امکان را فراهم میآورد تا ذخیرههای احتیاطی که قبلاً به خاطر عدم اطمینان در بخشهای مختلف نگهداری میشد حذف شود. جمزایای استراتژیک تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی: شامل رضایت بیشتر مشتری، ارتقاء روابط فروشندگان، بهبود روابط بازرگانی، افزایش سهم بازار بالا رفتن توان رقابت، پیروزی در گرفتن کار، افزایش میزان بهرهوری کارکنان و ایجاد خلاقیت است.
دلایل استفاده سازمانها از تجارت الکترونیکی

چارچوب ارزش‏های تجاری مبتنی برتجارت الکترونیکی: یک روش معمول برای ارزیابی تأثیر «وب» در تجارت الکترونیکی، اندازهگیری فروش محصولات اطلاعات به صورت onlineتنها درصد کمی از کل فروش الکترونیکی انجام شده است . در سال ۱۹۹۵ شصت میلیون دلار کل فروش الکترونیکی بوده که تنها ۲۰ میلیون دلار آن به طور onlineصورت گرفته است بنابراین با محاسبه فروش الکترونیکی نمیتوان تجارت الکترونیکی را مورد ارزیابی قرارداد. ترفیع محصول نخستین استفاده تجارت الکترونیک در جهت ارائه اطلاعات صحیح در ارتباط با محصولات و فروش الکترونیکی به مشتریان است. این امر از یک دید به عنوان فعالیت بازاریابی جهت کسب مشتری و فروش الکترونیکی بیشتر به حساب میآید. تجارت الکترونیکی از این جهت که اطلاعات مربوطه به محصول و فروش الکترونیکی را در هر زمان و در هر مکان به هر شخصی ارائه میکند موجب ترفیع محصول میشود. علاوه بر آن تجارت الکترونیکی محیط تعاملی را ایجاد میکند که مشتری قادر خواهد بود نیاز خود را به صورت «سفارش» اعلان کند. همچنین تجارت الکترونیکی برای جلب توجه مشتریان از شیوههای مختلف فروش الکترونیکی بهره می‏گیرد. به طور مثال یک سوپر مارکت الکترونیکی برای فروش الکترونیکی محصولات به ۳ بخش کودکان، نوجوانان و زنان خانهدار میتواند به طور متفاوت عمل کند به عنوان مثال برای فروش الکترونیکی محصولات مربوط به کودکان از تصاویر اسباب بازیهای جالب یا برای فروش الکترونیکی محصولات مربوط به نوجوانان و زنان خانهدار در صفحه اینترنت خود میتواند به ترتیب از تصاویر مربوط به آرتیستها یا خوانندگان و جواهر آلات قیمتی استفاده کند. تمامی این موارد نوعی تبلیغات در جهت جلب مشتری و فروش الکترونیکی بیشتربه حساب میآید. این روش تحت عنوان بازاریابی خرد یا بازاریابی یک به یک معرفی میگردد که هر نوع مشتری را با نیاز خاص خود در زمینه فروش الکترونیکی مخاطب قرار میدهد. بالاخره این که در دنیایی از محصولات مشابه با دوره عمر پایین و با توجه به این که مشتریان زمان کمی برای انتخاب دارند «تجارت الکترونیکی» و فروش الکترونیکی یک فرصت برای ارائه استراتژیهای جدید ترفیع برای افزایش کیفیت محصول ارائه میکند.

منبع: سایت آفتاب / سازمان آموزش و پرورش استان خراسان

Advertisements

Entry filed under: مقالات کسب وکار. Tags: .

8 توصیه موفقیت بلند مدت در بازار سهام گوگل Google

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Add to Technorati Favorites
Bookmark and Share
Add to Google
Add to My Yahoo!
Mahmoud Kabiry's Facebook profile
Subscribe to me on FriendFeed

اشتراک با ایمیل

ژوئیه 2008
ش ی د س چ پ ج
« ژوئن   اوت »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

نوشته‌های تازه

تعداد حاضرین

website counter i

Blog Stats

  • 42,398 hits
Clicky Web Analytics Clicky

my twitt

خطا: توییتر پاسخ نداد. خواهشمندیم چند دقیقه صبر کنید و این صفحه را بازآوری نمایید.


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: