بیل گیتس هند (عظیم پرمجی)

ژوئیه 3, 2008 at 11:30 بیان دیدگاه

بیل گیتس هند (عظیم پرمجی)

azim-premjis

عظیم پرمچی(Azim Premji) ثروتمندترین مرد کشور هندوستان است که از سال ۱۹۹۹ این عنوان را از آن خود نموده و تا به حال همچنان آن را داراست. Wipro کمپانی تحت فرمان او سالیانی است که به تولید روغنهای هیدروژنی آشپزی مشغول است و نه تنها بازار کشور هند بلکه بازار بسیاری از کشورهای منطقه را در اختیار دارد. نکته جالب در مورد این کمپانی آن است که اگر چه محصول اصلی و اولیه آن روغنهای آشپزی است اما در تولید انواع نرم افزار کامپیوتری نیز در کشور هند جز اولینها به حساب میآید.

در سال ۲۰۰۰ برای اولین بار نام او در لیست ۲۰ نفر اول جهان از نظر ثروت و نفوذ اقتصادی جای گرفت و از آن زمان تاکنون همواره نام او در لیستهای مختلف اقتصادی مشاهده میگردد. یکی از مهمترین عناوینی که در طی این سال‏ها به او اعطا شده لقب «بیل گیتس هندی» است که در سال ۲۰۰۳ اولین بار توسط یک گزارشگر شبکه بی بی سی به این نام خوانده شد.

پرمچی در ۲۴ جولای سال ۱۹۴۵ به دنیا آمد. پدرش بنیانگذار کارخانه Wipro بود و از همین رو اوضاع اقتصادی مناسبی را برای خانواده فراهم آورده بود.

عظیم دوران مدرسه را همانند دیگر همسن و سالانش پشت سر گذاشت و برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق وارد دانشگاه استنفورد ایالات متحده شد. در سال ۱۹۶۶ یعنی در سن ۲۱ سالگی، همزمان با فارغ التحصیلی از دانشگاه وارد کمپانی پدر شد و اندکی بعد در همان سال پدرش از دنیا رفت و امور را به دست فرزند سپرد. هنگامی که عظیم وارد Wipro شد سرمایه شرکت ۱/۵ میلیون دلار بود حال پس از مدتها مدیریت او و به کارگیری شیوههای نوین عظیم کمپانی wipro به یک امپراتوری حقیقی با سرمایهای افزون بر ۱/۴ میلیارد دلار مشغول به فعالیت است.
او که در سنین جوانی کنترل امور را در دست گرفت توانست با درهم آمیختن دانش روز و ابتکار و استعداد خود، اصولی را پایهریزی نماید که بسیاری از مدیران جوان کشور هند امروزه مشغول آموختن آن اصول هستند. مهمترین دستاورد مدیریتی او تغییر سیستم ارزشگذاری شرکتهای بزرگ بود. بسیاری از کمپانیهای بزرگ اهداف خود را به گونهای ترتیب میدهند که خدمات یا محصولات آنها زندگی مردم را تحت تأثیر قرار دهد و آنها را وسوسه نماید تا از خدمات یا محصولات این شرکت‏ها استفاده نمایند. به عبارت سادهتر این محصولات کمپانیهای بزرگ است که به مردم خط میدهند و مسیر زندگی آنها را مشخص مینمایند.

اما پرمچی با نقض آشکار این قاعده و تلقی آن به عنوان یک طعمه تحقیر آمیز برای مصرف کنندگان، روشی را در پیش گرفت که نیاز مردم و سلیقه آنها به محصولات او جهت بخشد و در این راه او همیشه سلایق عموم طبقات جامعه را جویا میشد. به باور او یک تجارت جهت تحقق بخشیدن به تعهداتش در قبال مردم باید سود و ضررهای بسیاری را متحمل گردد تا به یک تجارت واقعی بدون کلک و در عین حال سودده تبدیل گردد. از دیگر علل موفقیت بینظیر او میتوان به نحوه نگرش او به مدیرانش اشاره کرد. پرمچی در تمامی مراحل مختلف کار همواره در زمان رویارویی با مدیران بخشهای مختلف توان کیفی و مدیریتی آنها را به مراتب متذکر میشود و اعلام میکند که با چنین قدرتی آنها بسیار بهتر میتوانند جهت پیشبرد اهداف کمپانی قدم بردارند.

هنگامی که او اهداف آتی شرکت را همزمان با بالابردن روحیه و اعتماد به نفس کارکنانش مطرح میکند، همگان این اهداف را دست یافتنی تلقی میکنند و از همان ابتدای راه با آنها انس میگیرند. ذکر این مطلب نیز خالی از لطف نیست که درنگرش عظیم پرمچی ارزشهای اجتماعی و انسانی در بالاترین جایگاه قرار دارند و این ارزش گذاری او به لایه‏های مختلف و سطوح متعدد امپراتوری تحت فرمانش نفوذ کرده است. اینگونه است که هر نوع عمل غیر اخلاقی توسط تک تک کارکنان زشت و قبیح شمرده شده و همه از آن پرهیز میکنند. در قانون پرمچی پایبندی به اصول اخلاقی و وفاداری به مردم پیش از هر اصل تجاری دیگر جای گرفته است.

منبع: سایت آفتاب / روزنامه ایران ، مترجم: علی اخلاقی

Advertisements

Entry filed under: دباره افراد موفق. Tags: , , , .

جرج اسمن پدر صنعت عکاسی مدرن بیل گیتس ایرانی (پیر امیدیار)

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Add to Technorati Favorites
Bookmark and Share
Add to Google
Add to My Yahoo!
Mahmoud Kabiry's Facebook profile
Subscribe to me on FriendFeed

اشتراک با ایمیل

ژوئیه 2008
ش ی د س چ پ ج
« ژوئن   اوت »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

نوشته‌های تازه

تعداد حاضرین

website counter i

Blog Stats

  • 42,420 hits
Clicky Web Analytics Clicky

my twitt

Error: Please make sure the Twitter account is public.


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: