شركت جنرال موتورز(GM)

ژوئیه 8, 2008 at 16:58 3 دیدگاه

شركت جنرال موتورز

general_motors_logo

general_motors_logo

شركت جنرال موتورز در آستانه صدسالگي به جمع شركتهايي ميپيوندد كه يك سده تجربه كاري را پشت سر گذاشته‌اند و هنوز به راه خود ادامه ميدهند. درمورد جنرال موتورز كه به مرور زمان با خريد شركتهاي متعدد و متنوع خودروساز و موتورساز پديد آمده، ادامه حيات درگرو يكپارچگي اداره مجموعه از يك سو و مقابله و مواجهه با رقباي جدي در عرصه خودروسازي است كه بسيار انعطاف پذيرتر و چابكتر از پيش عمل ميكنند. درست است كه رهبري آلفرد اسلوان اسطوره جنرال موتورز طي سه دهه، پشتوانه محكمي از اين حيث براي شركت پديد آورد، اما واقعيت آن است كه حتي هزينه 40 ميليارد دلاري بازسازي و اتوماسيون خطوط توليد شركت در سراسر جهان در دهه 1990 نيز هنوز نتوانسته است خيال شركت را از رقيب سرسخت و متفكري چون تويوتا راحت كند. تويوتا در دهه اخير با كسب بيشترين سودها و عرضه كم مصرفترين و مشتري پسندترين مدلهاي خودرو و بكارگيري مديريتي بي ريخت و پاش و بهبودگرا عرصه را بر جنرال موتورز و تمامي خودروسازان جهاني تنگ كرده است.

اين درحالي است كه جنرال موتورز با وجود قدمتي يك صدساله و پيشتازي سالهاي متمادي در عرصه توليد و فروش خودرو، هم اكنون از تداوم بحرانهاي مالي درهراس است و صداي پاي شركت رقيب، تويوتا را در خيابانهاي آمريكا و شايد ديترويت، مهدخودروسازي آمريكا ميشنود. شايد در مقايسه با اين رقيب خستگي‌ناپذير است كه ريچارد واگونر، مديرعامل فعلي شركت، بيش از گذشته به سرمايههاي انساني شركت خود و ارزشها و فرهنگ سازماني آن تكيه و تاكيد ميكند و همواره سعي دارد كاركنان شركت را اعضاي تيم جنرال موتورز صدا كند.

تاريخچه

gm_headquarters_in_detroit

gm_headquarters_in_detroit

گرچه يك سال ديگر، يعني سال 2008، شركت جنرال موتورز صدمين سال تاسيس خود را جشن خواهد گرفت، اما ويژگي اين شركت آن است كه برخي از شركتهاي تشكيل دهنده اين مجموعه عظيم صنعتي، قدمتي فراتر از يك قرن دارند. در سال 1897، شركت خودروي اولدز كه قديمي‌ترين واحد جنرال موتورز محسوب ميشود با سرمايه 50 هزار دلار توسط رانسوم اولدز تاسيس شد. دو سال بعد با ادغام اين شركت با كارخانههاي موتور بنزيني اولدز، كارخانههاي موتور اولدز تشكيل شد و اولين كارخانه مخصوص ساخت خودرو در آمريكا به راه افتاد. اين زماني بود كه آدام اپل در آلمان نيز اولين خودرو را ساخت. سالهاي 1902و 1903 به ترتيب شركت خودروي كاديلاك در ديترويت توسط هنري ليلاند و شركت موتور بيوك توسط ديويد بيوك تاسيس شد. اين دو شركت بعدها به جنرال موتورز پيوستند. يك سال بعد، بيلي دورانت كنترل شركت موتور بيوك را برعهده گرفت.

در 1905، كاديلاك موتور تك سيلندر مورد علاقه هنري ليلاند را ساخت و دو سال بعد، بيوك اولين خودروي چهارسيلندر را به نام مدلD طراحي و عرضه كرد. درهمين سال نخستين مدرسه كاربردي آموزش مكانيك خودرو توسط هنري ليلاند تاسيس شد. اما نقطه عطف صنعت خودرو در سال 1908 پديد آمد كه تحت رهبري بيلي دورانت، شركت جنرال موتورز متشكل از شركت موتور بيوك تاسيس شد.

اولدز دومين شركتي بود كه جنرال موتورز آن را خريد. سال بعد نيز كاديلاك به مبلغ 5/5 ميليون دلار توسط جنرال موتورز خريداري شد و هنري ليلاند و پسرش براي كار دعوت شدند. درهمين سال، پونتياك نيز خريداري شد و به جمع جنرال موتورز پيوست. در 1911 جيمز استورو به جاي بيلي دورانت رهبري شركت را به عهده گرفت و واحدهاي فني و آزمايشگاه مركزي تحقيقات را راه اندازي كرد. درهمين سال، شركت كاميون سازي جنرال موتورز نيز افتتاح شد. فعاليت واحد فروش خارجي شركت نيز از همين سال آغاز گشت. همزمان، شركت موتور شورولت توسط لوئيس شورولت تاسيس شد. در 1914، كاديلاك اولين موتور هشت سيلندر از نوع V را با قدرت 70 اسب بخار ساخت و براي نخستين بار از ترموستات براي كنترل سيستم خنك كننده استفاده كرد.

جنرال موتورز، چهار سال بعد شركت موتور شورولت را خريد. در 1918 جنرال موتورز كانادا تاسيس شد. در 1920 دورانت كه به عنوان رئيس در شركت به كار ادامه داده بود استعفا داد و پونت جايگزين او شد. اما سه سال زمان لازم بود تا زمينه تحولات مديريتي در جنرال موتورز رخ دهد. در سال 1923 با انتخاب آلفرد اسلوان به عنوان رئيس هيئت مديره شركت اين اتفاق به وقوع پيوست.

رهبري 33 ساله او بر شركت، جنرال موتورز را متحول كرد. او از همان بدو ورود استراتژي توليد را در پيامي به سهامداران چنين اعلام كرد: «يك خودرو براي هر نفر». در دهه 1920 شركت در بسياري كشورها كارخانه توليد خودرو برپا كرد. براي اولين بار، بنزين اتيلي در آزمايشگاههاي شركت ساخته و عرضه شد.

در سال 1925، شركت موتور واكسهال توسط جنرال موتورز خريداري شد. در 1940، شركت توليد 25 ميليون خودرو را جشن گرفت. پس از بازنشسته شدن اسلوان در 1956، چارلز ويلسون جايگزين او شد. در دهه 1960 مدلهاي متنوع خودرو عرضه شد. در 1962 و 1967 به ترتيب توليد 75 و 100 ميليون خودرو توسط شركت جشن گرفته شد. در 1967 در يك تغيير ساختاري، شركت به صورت گروههاي مجزاي خودروهاي سبك و كاميون، بدنه و مونتاژ، قطعات خودرو و بخش خارجي از آمريكا درآمد. در 1974، جنرال موتورز فناوري مبدل‌هاي كاتاليستي را عرضه كرد و تمام خودروهايي كه سال بعد توليد كرد به اين سيستم مجهز بود. در ابتداي دهه 90 و طي چهار سال، با صرف 40 ميليارد دلار هزينه، در يك برنامه جهاني، شركت تمام كارخانههاي مونتاژ خود را بازسازي كرد و اولين افت مالي را از 1920 تجربه كرد. در 1983، جشن 75 سالگي شركت با 235 ميليون خودروي توليدي همراه شد.
در 1990، اولين خودرو با كيسه هوا توليد شد. درهمين سال، شركت، اولين خودروي سواري نوع كوچك به نام ساترن را عرضه كرد. هدف از راه اندازي بخش ساترن، تبديل خط مونتاژ سنتي به كارگروهي نوآورانه بود. در 1992 جان اسميت به عنوان مديرعامل انتخاب شد. براساس چشم انداز شركت به عنوان يك سازمان يادگيرنده، دانشگاه جنرال موتورز در سال 1997 تاسيس شد. سال بعد، شركت دلفاي از جنرال موتورز مستقل شد. سال 1998، ريچارد واگونر به سمت مديرعاملي منصوب شد.

حوزه فعاليت

درحال حاضر، جنرال موتورز بزرگترين شركت خودروساز جهان از لحاظ درآمد و ميزان توليد محسوب ميشود. مركزيت شركت در ديترويت، مهد خودروسازي آمريكا قرار دارد، اما جنرال موتورز در 33 كشور، كارخانههاي خودروسازي داير كرده است و محصولات خود، شامل خودروهاي سواري و كاميون را به بيش از 200 كشور مي‌فروشد. بيش از 25 هزار تامين كننده جهاني، قطعات خودروهاي توليدي شركت را تامين ميكنند. همانگونه كه در تاريخچه شركت اشاره شد، جنرال موتورز درواقع مجموعهاي از چندين كارخانه مختلف خودروسازي و موتورسازي است كه به مرور زمان به هم پيوستهاند. اكنون اسامي آن شركتها بر روي محصولات مختلف شركت وجود دارد و نشان تجاري خودروها محسوب ميشود: بيوك، كاديلاك، واكس هال، شورولت، دوو GM، هومر، GMC، اپل، ساب، پونتياك و ساترن.

چشم انداز

چشم انداز جنرال موتورز چنين است: «رهبر جهاني در حوزه حمل و نقل و محصولات و خدمات مرتبط، به وجدآوردن مشتري ازطريق بهبود مستمر باتوجه به كار تيمي، درستي و نوآوري كاركنان شركت. »

ارزشها و فرهنگ سازماني

توضيحات مربوط به ارزشها و فرهنگ سازماني شركت در بيانيه مفصلي به عنوان «پيروزي از راه درستي» به 9 زبان دراختيار همه كاركنان قرار گرفته است. شش ارزش راهنماي كاركنان عبارت است از:
1- به وجدآوردن مشتري

2- درستي و پاسخگويي

3- كار تيمي

4- نوآوري

5- بهبود مستمر

6- مسئوليت پذيري و احترام به افراد.

در اين بيانيه آمده است كه درستي در جنرال موتورز، انتخابي نيست؛ ضرورت زندگي روزمره است. همين ارزشهاست كه كار و تعهد ما را و تصميم براي جبران اشتباهات را راهنمايي ميكند. انجام كارهاي درست در كار روزانه، شهرت و موفقيت ما را تضمين ميكند. درستي به معناي صداقت داشتن و ارائه دقيق گزارشهاي عملكرد است، يعني به مسئوليت عمل كردن، قواعد را مراعات كردن و عمل كردن مطابق حرفهايي كه زده ميشود.
جنرال موتورز دراين بيانيه، چهار اولويت فرهنگي براي موفقيت كسب وكار خود تعريف كرده است:

1- افزايش كمي و كيفي توليد و تمركز بر مشتري

2- عمل كردن به عنوان يك شركت يكپارچه

3- مشاركت در تحقق اهداف

4- كاركردن همراه با حس شتاب.

منابع انساني


335هزار نفر كاركنان شركت در بيش از 30 كشور جهان مشغول به كار هستند. برنامه آموزش منظم كاركنان در دستور كار شركت قرار دارد. براي رسيدن به سطح استاندارد، كاركنان تشويق ميشوند تا سالانه 20 ساعت آموزش مربوط به اهداف شغلي خود را بگذرانند. در سال 1997 نيز دانشگاه جنرال موتورز در راستاي توجه به يادگيرندگي سازمان و حركت به سمت يك سازمان يادگيرنده تاسيس شد. ريچارد واگونر مديرعامل شركت همواره كاركنان شركت را اعضاي تيم جنرال موتورز خطاب ميكند و معتقد است شركت جز اين، سرمايهاي عظيم ندارد.

تحقيق و توسعه

اولين آزمايشگاه متمركز تحقيقات شركت در سال 1911 شروع به كار كرد. ازهمان موقع، در كنار ازدياد توليد خودرو و رسيدن به توليدات ميليوني، كار تحقيق وتوسعه در شركت مورد توجه بوده است. اين امر در زمان رهبري اسلوان كاملا بارز بود و نمودهاي آن سالهاي بعد به منصه ظهور رسيد. برخي حوزه‌هاي تحقيق و توسعه شركت عبارت است از:

– طرحهايي در زمينه افزايش بازدهي موتور

ساخت موتورهاي ديزلي تميزتر، كه براي اولين بار در جهان، استانداردهاي يورو 4 را جواب مي‌دهد.

توليد خودروهايي با سوختهاي جايگزين مانند LPG ، CNG و اتانول

توليد خودروهاي هيبريدي

طراحي سيستم‌هاي باتري سوخت.

دو مورد پاياني، موردتوجه ويژه در كارهاي تحقيق وتوسعه شركت در سالهاي آينده است.

فروش


جنرال موتورز سالهاست كه مقام برتر را در توليد و فروش انواع خودروها در جهان داراست. در سال 2006، پنجمين شركت برتر و اولين شركت خودروساز برتر در ليست 500 شركت برتر جهاني مجله فورچون بود. درآمد شركت در اين سال نزديك به 200 ميليارد دلار و سود 2 ميليارد دلار بود. پس از جنرال موتورز، ساير شركتهاي خودروساز مانند دايملر كرايسلر در رتبه 7 جهاني با 186 ميليارد دلار، تويوتا در رتبه 8 با 8/185 ميليارد دلار، فورد در رتبه 9 با 177 ميليارد دلار و فولكس واگن در رتبه 17 با 118 ميليارد دلار قرار گرفته‌اند. شركتهاي هوندا، نيسان، پژو، ب‌ام‌و، فيات، هيوندا، رنو، ولوو، مزدا و سوزوكي به ترتيب پس از آنها قرار دارند. در سال 2006، حدود 67 ميليون خودرو درجهان فروخته شد كه سهم جنرال موتورز، بيش از 9 ميليون خودرو بوده است. از اين ميزان، 55 درصد فروش در خارج از آمريكا صورت گرفته است. پس از آمريكا، بيشترين توليدات شركت در كشورهاي چين، كانادا، انگليس و آلمان انجام ميشود.

مديرعامل
گرچه بيلي دورانت با همت خويش در سال 1908 كار عظيمي انجام داد و هسته‌هاي مجزا توليد خودرو و موتور را به هم پيوند داد و جنرال موتورز را تاسيس كرد و تا مدتي نيز رهبري شركت را برعهده گرفت، اما بدون ترديد، نامي كه در سابقه و تاريخچه يكصدساله جنرال موتورز به عنوان رهبري تاثيرگذار همواره مي‌درخشد، آلفرد اسلوان است. او در دهههاي سي تا شصت، رهبري شركت را برعهده داشت و سبك مديريتي ويژه خويش را در آنجا اعمال كرد. اسلوان در سال 1941 تجارب خود را در كتابي به نام «سالهاي خدمتم در جنرال موتورز» منتشر كرد. پيتر دراكر انديشمند نام آشناي مديريت در سال 1991 مقدمه اي بر اين كتاب نگاشت. بيل گيتس رهبر مايكروسافت خواندن كتاب او را براي كساني كه در زمينه كسب و كار دغدغه دارند، توصيه كرده است. ريچارد واگونر از سال 1998 تاكنون رهبري شركت را دردست داشته است. او مدعي است جنرال موتورز در ايمني خودرو و امنيت و خدمات اطلاعاتي و بويژه ايمني تسهيلات ساخت در كسب‌وكار خودرو سرآمد است. در كارخانه جنرال موتورز در تايلند، بعد از 40 ميليون ساعت كار، هيچ حادثه‌اي رخ نداده است.

آينده
واگونر مديرعامل شركت درصدد است كه جنرال موتورز را به يك خودروساز كاملا جهاني تبديل كند كه خودروهايي با طرحهاي عالي و بهترين فناوريها توليد مي‌كند. برنامه او چنين است كه تا سال 2012، نيمي از محصولات شركت توانايي استفاده از سوختهاي زيستي را داشته باشد. اما او با چالشهاي بس فراوان روبروست. چالش مالي درگذشته نيز يك بار در اوايل دهه 90 سراغ شركت آمده بود و آن زماني بود كه جنرال موتورز با صرف 40 ميليارد دلار هزينه به اتوماسيون و بازسازي خطوط توليد خود اقدام كرد. پيتر دراكر انديشمند مديريت براين باور بود كه اگر جنرال موتورز همانند رقيب ژاپني خود، تويوتا، به جاي اين كار به بازسازي تفكر خود يعني طراحي مجدد اصول كسب و كار و توجه به منابع دانش و اطلاعات ميپرداخت، امروز چنين گرفتار اين رقيب سرسخت نميشد كه در فاصله كمي از او، درصدد گرفتن مقام برتر از اين خودروساز قديمي است. ژاپنيها با اين كار، هم به لحاظ سرعت و هم انعطاف پذيري در توليد خودروهاي جديد، گوي سبقت را از ديترويت، مهد خودروسازي آمريكا ربودند.

سال 2006 سود جنرال موتورز، با وجود درآمد حدود 200 ميليارد دلاري، 97/1 ميليارد دلار بود كه نسبت به سود 10 ميليارد دلاري سال 2005 افت چشمگير داشت. اكنون تويوتا، رقيب متفكر و قدرتمند جنرال موتورز، نه تا پشت درهاي آمريكا كه در خيابانهاي ايالات متحده حضور دارد و در همه زمينهها زنگ خطر را براي جنرال موتورز، نماد خودروسازي آمريكا به صدا درآورده است.

منابع: روزنامه تفاهم / http://www.gm.com ، http://www.fortune.com



Advertisements

Entry filed under: درباره شرکتهای موفق. Tags: , , , .

کاربردهای استراتژیکی نام تجاری بازاریابی (Marketing)

3 دیدگاه Add your own

  • 1. REZA  |  اوت 30, 2009 در 18:16

    MERC

    پاسخ
  • 2. طاهر صفری  |  مارس 17, 2010 در 22:12

    از کادیلاک خیلی خوشم میاد …

    پاسخ
  • 3. ارکان جوادی  |  اوت 1, 2010 در 23:30

    من یکی از دوستداران و طرفداران اتومبیلهای آمریکایی هستم و هم اکنون نیز یک شورلت ایمپالا 76 دارم و از آن لذت می برم .

    پاسخ

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Add to Technorati Favorites
Bookmark and Share
Add to Google
Add to My Yahoo!
Mahmoud Kabiry's Facebook profile
Subscribe to me on FriendFeed

اشتراک با ایمیل

ژوئیه 2008
ش ی د س چ پ ج
« ژوئن   اوت »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

نوشته‌های تازه

تعداد حاضرین

website counter i

Blog Stats

  • 42,398 hits
Clicky Web Analytics Clicky

my twitt

Error: Please make sure the Twitter account is public.


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: