شركت رويال داچ شل(Royal Duch Shell)

ژوئیه 14, 2008 at 19:31 بیان دیدگاه

شركت رويال داچ شل

Royal Duch Shell

shell-logo

shell-logo

شايد بتوان شركتهای بسياری را در جهان نشان داد كه به مرور زمان حوزه فعاليت اوليه خود را تغيير داده و پس از مدتی، در حوزه‌ای كاملا جديد و بديع به فعاليت پرداخته‌اند. اما بی‌ترديد تعداد شركتهايی كه اين تحول كسب‌وكار در آنها رخ داده و برای آنها جهشی رو به جلو بوده و باعث تثبيت و تحكيم و حتی پيشرفت فوق‌العاده آنها شده، انگشت‌شمار است. اگر متغير قدمت زمانی را نيز به اين معادله بيفزاييم مسلما اين دامنه تنگ‌تر خواهد شد. شركت هلندیانگليسی رويال داچ شل يكی از اين شركتهاست. 174 سال پيش كه ماركوس ساموئل پدر، تجارت اشيای عتيقه را آغاز كرد و صادرات و واردات صدف دريايی را به آن افزود، هيچ‌گاه تصور نمی‌رفت كه صدفهای زيردريا آرام آرام به سطح دريا بيايند و به نفتكشهای غول پيكری تبديل شوند كه نفت و فرآورده‌های آن را جابجا می‌كنند. اما اين استحاله به‌ مرور انجام شد. ساموئل پسر گرچه راه پدر را در پيش گرفت، اما در اواخر عمر خود شركت حمل و نقل و تجارت شل را تاسيس كرد كه پس از ادغام، در سالهای آغازين قرن بيستم، شركت نفتی رويال داچ شل متولد شد. شل تاكنون خود را به قله برترينها در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتي كشانده است و با بكارگيری مديرعامل اسطوره‌ای قبلی شركت نوكيا در هيئت مديره خود، رويای كسب مقام برتر در اين حوزه را دارد. باتوجه به اختلاف اندک با دو شركت نفتی و غيرنفتی بالاتر از خود و دورخيز شل در سرمايه‌گذاری وسيع در حوزه استراتژی‌های نوين و سوختهای پاک و تجديدپذير، بعيد نمی‌نمايد كه در آينده‌ای نه‌چندان دور، صدف نمادين شركت را در راس شركتهای برتر جهانی ببينيم.

تاريخچه

فعاليت اوليه شركت شل در قالبی غيرنفتی شكل گرفت. در سال 1833، ماركوس ساموئل، يک فروشنده جوان اشيای عتيقه در شرق لندن تصميم می‌گيرد تجارت خود را گسترش دهد. او صدفهای دريايی را برای كار خود برمی‌گزيند كه در آن روزها بازار خوبی داشت و همين كار، موفقيت او را در صادرات و واردات رقم زد. نيم قرن بعد، ماركوس ساموئل پسر و برادرش، كسب‌وكار خانوادگی را گسترش دادند. آنها ماشين‌آلات، پارچه و ابزار صادر و از خاور دور، برنج و چينی‌آلات وارد می‌كردند. در برگشت از سفر ژاپن، ماركوس به كسب‌وكار صادرات نفت به باكو و روسيه علاقه‌مند شد. اما هسته اوليه شل نفتی در 1890، زمانی شكل گرفت كه توسعه نفت در سوماترا مطرح شده بود. تحت مديريت آگوست كسلر و هنری دترونيگ، سازمانی تشكيل شد كه از استراتژی انتقال و ذخيره نفت، شبيه برادران ساموئل استفاده می‌كرد.
انتقال دريايی نفت معضلی برای همه شركتهای نفتی به‌شمار می‌آمد. بشكه‌ها نشت پيدا می‌كرد و فضای بسياری نيز در كشتی اشغال می‌شد. برادران ساموئل، مخزن را برای نگهداری و حمل حجم بزرگ راه انداختند كه يک رويكرد انقلابی بود. سال 1892 اولين نفتكش‌ها توسط شل مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ابتكار ديگر نيز استفاده از كانال سوئز بود. در سال 1897 نام شل با نشان تجاری معروفش « صدف » ظاهر شد. با آنكه ماركوس ساموئل در يک سال پايانی عمر دچار سرطان شده بود، اما همت خود را به‌ كار برد و شركت را تاسيس كرد و ابتدا نام آن را Tank Syndicate گذاشت. اين نام بسرعت به شركت حمل و نقل و تجارت شل تغيير يافت.

در سال 1907 شركت شل با توليدكنندگان روسی ادغام و شركت نفتی رويال داچ شل تاسيس شد كه سهم شركت حمل‌ونقل شل 40درصد و سهم شركت رويال داچ 60درصد بود. شركت تازه تاسيس خيلی سريع به‌ شهرت رسيد. دو سال بعد، سوخت هواپيمای اولين فردی كه بر فراز كانال انگليس پرواز كرد از شل بود.

در انتهای دهه 1920 شل رهبر شركتهای نفتی دنيا بود و با تصاحب 10 درصد نفتكشهای جهان، 15درصد نفت خام دنيا را تامين می‌كرد. در سال 1929 شركت شيميايی شل تاسيس و به شل اضافه شد. در 1946، شل برنامه‌های اكتشاف جديدی در آفريقا و آمريكای جنوبی اجرا كرد و اولين نفت زيردريا را در خليج مكزيک استخراج كرد. در سال 1950 شل به تيم فراری در مسابقات فرمول يک پيوست. شل در دهه 1960 به شركتی بين‌المللی تبديل شد و افراد محلی را در راس پست‌های حساس قرار داد. شعار شل در اين دوران «محلی فكر كنيد و محلی عمل كنيد» بود. در دهه 1960 شل حضور قوی در خاورميانه داشت و اكتشافات جديدی در آزمايشگاههای متعدد آن عرضه شد. رزين‌های اپوكسی و شوينده‌های مايع از آن جمله است.

در 1973، بحران نفتی، شوک قيمتی وارد كرد و شل به‌ دنبال كاهش قيمت و تنوع توليد رفت و اولين گامها را به سمت توليد انرژی‌های تجديد شونده برداشت: انرژی خورشيدی و سوخت‌های پاک.

در دهه 1990، شل كسب‌وكار LNG را آغاز كرد و توليد سوختهای تجديدشونده رونق گرفت: انرژی خورشيدی، انرژی باد، انرژی سوختهای پاک و هيدروژن. سرمايه‌گذاری شل در اين زمينه‌ها بسرعت گسترش يافت.

شل در سال 2005 به يک تجديد ساختار دست زد و براساس انرژی‌های نوين، شركتی جديد را خلق كرد كه در 146 كشور جهان به صورت يک گروه جهانی از شركتهای انرژی و پتروشيمی عمل می‌كند.

استراتژی و چشم‌انداز

استراتژی شركت شل چنين است:« صنايع بالادستی مدرن و صنايع پايين‌دستي سودآور». اهداف گروه عبارت است از مشاركت موثر، مسئوليت‌پذيری و سودآوری در نفت، فرآورده‌های نفتی، گاز، شيميايی و ساير كسبوكارهای منتخب و مشاركت در تحقيق و توسعه ساير منابع انرژی برای پاسخگويی به نيازهای متغير مشتری و نيازهای روبه‌رشد جهانی برای انرژی.

ارزشهای سازمانی

شل، كسبوكار خود را براساس يک تعهد شفاف برای درست عمل‌كردن بنيان نهاده است. ارزشهای اصلی شل عبارت است از صداقت، درستی و احترام به مردم. شل مدعی است گروههای متنوع مردم را استخدام می‌كند و برای آنها ارزش می‌آفريند. به حقوق انسانهای همكار احترام می‌گذارد و شرايط كار ايمن و زمينه رشد و توسعه استعدادهای آنها را فراهم می‌آورد.

تحقيق و توسعه

تحقيق و توسعه محور فعاليتهای شل، بويژه در حوزه انرژی‌های نوين است. سياست تحقيق و توسعه در شل عبارت است از ابداع، توسعه و بكارگيري فناوري در كسب‌وكارهای بالادستی و پايين دستي صنايع نفت و نيز سوختهای تجديدپذير، هيدروژن وCO2 . هزينه R&D در سال گذشته (2006)، 885 ميليون دلار بوده است. تمركز فعاليتهای تحقيق و توسعه در حوزه‌های زير است:

– رهبری فنی، محيطی و هزينه‌ای در كسب‌وكارهای موجود و خلق فرصتهای كسبوكار جديد.

– حفظ مزيت رقابتی در فناوری LNG بويژه فرآوری، ايمنی، مسائل زيست‌محيطی حمل و نقل و ذخيره آن.

– تداوم فعاليتهای تبديل زغال سنگ به گاز و مايع با تاكيد بر كاهش هزينه‌های سرمايه‌ای و افزايش فروش و بازدهی كارخانه‌ها و عملكرد زيست‌محيطی.

– خلق راه‌حلهای فناوری به ‌منظور افزايش دسترسی به منابع هيدروكربنی و توسعه فرآورده‌های مختلف.

* شل تاكنون 26621 اختراع به نام خود ثبت كرده است.

فروش

درآمد شركت در فاصله پنج سال اخيربه دو برابر افزايش يافته است. درآمد 160 ميليارد دلاری در سال 2002، درسال 2005 به 7/306 ميليارد دلار و سال گذشته (2006) به 8/318 ميليارد دلار افزايش يافت. سود خالص شركت 3/25 ميليارد دلار بود كه 2/14 درصد در حوزه اكتشاف و توليد، 57/1 درصد در حوزه گاز، يک درصد در حوزه شيميايی و 10 درصد در حوزه فرآورده‌های نفتی بوده است. تعداد چاههای فعال شركت در سال 2006، 24352 چاه نفت و 3231 چاه گاز بوده است.

در فهرست 500 شركت برتر مجله فورچون در سال گذشته (2006)، شل پس از اكسون موبيل و وال‌مارت به مقام سوم دست يافته است.

رئيس هيئت مديره

رئيس هيئت‌مديره شل، جورما اوليلا (JORMA OLLILA) فنلاندی است. او كه در ژوئن 2006 به شل پيوست قبلا مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره شركت نوكيا بود. دوران طلايی رهبری او در نوكيا، از 1992 تا 1999 به‌عنوان مدير اجرايی و از 1999 تا پيوستن او به شل به‌عنوان مديرعامل، شخصيتی استثنائي از او در اذهان ساخته بود. او نوكيا را به يک شركت كلاس جهانی تبديل كرد و در زمان رهبری، مقام اول جهانی در فناوری اطلاعات راه دور و تلفن همراه را به‌ صورت مداوم برای شركتش به‌ارمغان آورد. شل با به ‌خدمت گرفتن اين اسطوره فنلاندی كه در حال حاضر رئيس هيئت مديره نوكيا و مدير غيراجرايی شركت فورد نيز هست، رويای دست‌يابی به جايگاه برترين شركت نفتی جهان را در سر مي‌پروراند.

مديرعامل

جروئن وندرفير(JEROEN VAN DER VEER) هلندی از سال 2004 سكان رهبری شل را به ‌دست گرفته است تا تغييرات اساسی در ساده‌سازی ساختار و شفاف‌سازی مسير حركت شركت و پاسخگويی بيشتر ايجاد كند. او در سال 1971 به شل پيوست و سالها در حوزه‌های ساخت و بازاريابی در كشورهای مختلف مشغول به كار بود. در 1984 به‌عنوان مدير برنامه‌ريزی شركت شل هلند برگشت و در 1992 به‌عنوان مديرعامل شل هلند منصوب شد. در 1995 به آمريكا رفت و مديرعامل شركت شيميايی شل شد. وندرفير خود را ارزش‌گرا می‌داند و معتقد است صرف رشد توليد هدف اصلی ما نيست، بلكه دستاورد انتخاب ارزش ماست.

آينده

پيش‌بيني آژانس بين‌المللی انرژی (IEA) آن است كه در 25 سال آينده، ميزان مصرف انرژی 50 درصد رشد خواهد داشت و در سال 2050 ميزان مصرف به 3 برابر خواهد رسيد.

مديرعامل شركت در مواجهه با چنين چالشهايی در آينده، سياست شركت را چنين ترسيم می‌كند: «ما به ‌دنبال اتخاذ يک رويكرد جهانی و بلندمدت هستيم. شل از طريق فناوری ارزش افزوده ايجاد می‌كند. ما در جايی سرمايه‌گذاری می‌كنيم كه بتوانيم بهترين بهره را از دانش فنی خود ببريم. پروژه‌های نوين ميراث ما خواهند بود و تا دهه‌ها ما را تغذيه خواهند كرد. آنها بنيان ما در نيمه اول قرن بيست‌ويكم خواهند بود».

تاكيد اصلی شل برای ادامه حيات در دهه‌های آتی، روآوردن به سمت انرژی‌های جايگزين است. وندرفير می‌گويد: «ما تحقيقات خود را در زمينه دست‌يابی به سوختهای تميزتر ادامه خواهيم داد. ما در حال توسعه فناوريهای ذغال سنگ تميز و راه‌حلهای كاهش CO2 و توسعه سوختهای تجديدپذير هستيم». او در عين حال از تجديد ساختار شركت متناسب با نيازهای فرارو سخن می‌گويد: «شل اكنون در موقعيت خوبی است تا جهشی جديد را برای چابكی بيشتر و سرعت‌بخشيدن به فرآيند تصميم‌گيری انجام دهد. هم‌افزاييهای عملياتی و كاهش هزينه بايد سالانه 5/0 ميليارد دلار در ميان مدت برای ما صرفه‌جويی به‌همراه آورد».

مراجع:روزنامه تفاهم / مسعود بينش ، ماهنامه تدبير

http://www.shell.com

http://www.fortune.com

Advertisements

Entry filed under: درباره شرکتهای موفق. Tags: , .

10 جمله ای که هرگز نبايد در يک تجارت تلفنی به کار برده شون شرکت وال مارت(WAL-MART STORES INC.)

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Add to Technorati Favorites
Bookmark and Share
Add to Google
Add to My Yahoo!
Mahmoud Kabiry's Facebook profile
Subscribe to me on FriendFeed

اشتراک با ایمیل

ژوئیه 2008
ش ی د س چ پ ج
« ژوئن   اوت »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

نوشته‌های تازه

تعداد حاضرین

website counter i

Blog Stats

  • 42,420 hits
Clicky Web Analytics Clicky

my twitt

Error: Please make sure the Twitter account is public.


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: