شرکت نوکیا(NOKIA)

ژوئیه 15, 2008 at 11:55 بیان دیدگاه

شرکت نوکیا

nokia_logo

nokia_logo

شاید عجیب به نظر رسد كه شركتی با سابقه ۱۴۰ سال فعالیت، كه بیشترین آن در تولید كاغذ و چكمههای لاستیكی پشت سر گذاشته شده است، در دو دهه اخیر با كنار گذاشتن كسبوكارهای سنتی به مدرنترین حوزه فناوری اطلاعات (IT) یعنی ارتباطات راه دور روی آورد واز سال ۱۹۹۸ به بزرگترین تولیدكننده تلفن همراه در جهان تبدیل شود. این معجزه اما با تلاش مدیران آیندهنگر و كاركنان خلاق «نوكیا» (NOKIA) رخ داده و هم اینك فراروی ماست. فروش ۴۰ میلیون گوشی تلفن همراه توسط نوكیا در آن سال، اكنون به ۲۵۰ میلیون دستگاه رسیده است به گونهای كه از هر ۳ تلفن همراه دنیا، یك دستگاه آن را این شركت تولید كرده است.

نوكیا در یك نگاه

تاسیس: سال 1865 فنلاند

مؤسس: فردریك ایدستام

فعالیت اولیه: تولید كاغذ و چكمههای لاستیكی

فعالیت كنونی: فناوری ارتباطات راه دور و تلفن همراه

جایگاه: مقام اول از سال ۱۹۹۸ تاكنون

فروش: ۲۵۰ میلیون دستگاه در سال (۴/۳۶ میلیارد دلار)

سهم بازار جهانی: ۳۸ درصد

تعدادكاركنان: ۵۵۵۰۵ نفر

جایگاه در FORTUN ۵۰۰ : ۱۳۰

مدیرعامل: یورما اولیلا

تاریخچه

شركت نوكیا قدمتی ۱۴۰ ساله دارد. نوكیا در سال ۱۸۶۵ توسط «فردریك ایدستام« (FREDRIK IDESTAM) در فنلاند و در حوالی رودخانه نوكیا بنیان گذاشته شد و اصلیترین تولیدات آن كاغذ و چكمه‌های لاستیكی بود. در آن سالها نوكیا به عنوان پیشتاز صنعت كاغذ، افتخار ملی فنلاند محسوب میشد، اما قطعا كسی نمیتوانست بیندیشد كه یك قرن بعد با وارد شدن شركت به صنعت ارتباطات راه دور، این افتخار به گونهای دیگر ودر حوزهای متفاوت وسطحی فراگیرتر تكرار و تجدید شود. «ایدستام» از همان زمان سیستم حفظ سلامتی كاركنان، آموزش و اسكان آنها را در برنامه خود گنجانده بود. در اولین سالهای قرن بیستم یعنی ۱۹۰۳، داماد او، «گوستاو فوگلهلم» (FOGELHOLM) رئیس شركت نوكیا شد و تصمیم گرفت در كنار تولید كاغذ و كفش، به تولید كابل و نیرو (برق) بپردازد. در آن زمان، نوكیا بیش از ۲۵۰ مدل چكمه لاستیكی عرضه میكرد. همسایگی شركت نوكیا با كارخانه پلاستیك سازی فنلاند (FRW) باعث گردید كه این كارخانه بعدها بزرگترین سهامدار نوكیا شود. پس از الحاق كارخانه كابل سازی در سال ۱۹۲۲ به آنها، هر سه شركت در سال ۱۹۶۷ «گروه نوكیا» را تشكیل دادند. كسب و كار گروه متولد شده، لاستیك، كابل، چسب و كاغذ، تولید برق و الكترونیك بود. در فاصله بین دو جنگ جهانی و كمی پس از آن به دلیل تهدیدهای خارجی، شركتهای جوان رشد كردند و هم چسب و كاغذ، هم كابل و سیم و هم برق و نیروگاه سهم بازار خوبی از فنلاند یافتند. در سال ۱۹۳۳ اولین سیم تایر خودرو توسط نوكیا تولید شد.

درسال ۱۹۷۷ كاری كایرامو (KARI KAIRAMO) رئیس گروه نوكیا شد و ضمن تاكید بیشتر بر ارتباط با غرب و حضور بیشتر در عرصه تولید نیرو و الكترونیك، تلاش برای بین المللی شدن شركت را آغاز كرد. این درحالی بود كه بعد از جنگ جهانی دوم، فنلاند به عنوان متحد آلمان مجبور به پرداخت غرامت به صورت كابلهای برق تولید شده توسط كارخانه كابل سازی به شوروی تا سال ۱۹۵۲ شد. پس از آن بود كه شوروی اصلیترین شریك گروه نوكیا شد و حدود ۲۰ درصد تولیدات شركت در دهه ۶۰ به شوروی صادر میشد. در اثر سیاستهای كایرامو، به سه حوزه اصلی كار در گروه نوكیا، حوزه شیمیایی، پوششهای كف و تولید تلویزیون نیز افزوده شد. در دهه ۸۰ نوكیا سومین سازنده بزرگ تلویزیون در اروپا شد. نوكیا با سرمایه گذاری مشترك (J.V) با MOBIRA اولین گام را در عرضه تلفن همراه (MOBIRA CITYMAN) برداشت. قبل از آن عملا تلفن همراه فقط در خودرو نصب میشد. عرضه استاندارد NMT گوشی تلفن همراه توسط نوكیا، علت توسعه سریع این نوع تلفنها محسوب میشود.

در سال ۱۹۸۵ «یورما اولیلا« (JORMA OLLILA) مدیرعامل فعلی شركت، به عنوان مدیر عملیات بین المللی به نوكیا پیوست. در این سال تنوع حوزههای كاری در نوكیا به اوج خود رسیده بود به گونهای كه این گروه در ۱۸۰ حوزه كسبوكار مشغول فعالیت بود. به همین دلیل یكی از اهداف نوكیا در دهه ۹۰ كاهش تعداد كسب‌وكارهای مختلف و متفرق بود. در سال ۱۹۸۹ با وارد شدن نوكیا به عرضه سیستمهای شبكهای، اولین شبكه GSM به یك شركت رادیویی فنلاندی فروخته شد. نوكیا طی دهه ۹۰، شبكههای GSM را به ۹۰ اپراتور در سراسر جهان عرضه كرد. سرمایهگذاری نوكیا در فناوری دیجیتالی GSM از عوامل موفقیت شركت محسوب میشود. نوكیا اولین تلفن همراه GSM مدل ۱۰۱۱ را در سال ۱۹۹۲ روانه بازار ساخت. این تلفن، پایهای برای طراحی مدلهای بعدی شد. در سال ۱۹۹۴، یورما اولیلا مدیرعامل شركت، عناصر كلیدی استراتژیك شركت را چنین اعلام كرد: «كسبوكارهای قدیمی را رها كنید و به شدت روی ارتباطات راه دور تمركز كنید». درهمین سال، نوكیا سری تلفنهای همراه ۲۱۰۰ را تولید كرد كه بیش از ۲۰ میلیون دستگاه از آنها فروش رفت. در سال ۱۹۹۸ نوكیا رهبر جهانی در تلفن‌های همراه شد. سال بعد، دستیابی به اینترنت بیسیم جهانی به عنوان یكی از اهداف شركت مطرح گردید و سپس اولین تلفن (WIRELESS APPLICATION PROTOCOL)WAP مدل ۷۱۱۰ عرضه شد. سال ۲۰۰۰ نوكیا با عرضه تلفن همراه ۹۲۱۰ با صفحه نمایش رنگی به میدان آمد و دو سال بعد تلفنهای دوربین دار از سوی نوكیا به بازار عرضه گردید.

استراتژی

استراتژی شركت نوكیا تمركز بر سه فعالیت عمده برای گسترش ارتباطات راه دور از لحاظ حجم و ارزش است:

۱گسترش شبكه تلفن همراه: پوشش دادن ۳ میلیارد نفر تا سال ۲۰۰۸؛

۲حوزه چند رسانهای (MULTIMEDIA): تصویر، موسیقی، بازی؛

۳تحرك گسترده در حوزه شركتها: شبكهها.

شركت نوكیا در سال ۱۹۹۳، «راه نوكیا» (THE NOKIA WAY) را به عنوان بیانیه استراتژی و ارزشهای خود ارائه كرد. این بیانیه هر سال بازنگری میشود. پایههای این استراتژی عبارت است از مسئولیت اقتصادی، مسئولیت زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی.

چشم انداز

۱۰ سال پیش (۱۹۹۶) چشم انداز شركت نوكیا «صدا در حركت» (VOICE GOES MOBILE PEOPLE) بود. این چشمانداز در زمان كوتاهی به واقعیت پیوست. چشمانداز كنونی شركت «زندگی در حركت» (LIFE GOES MOBILE) است. اكنون ۶/۱ میلیارد دستگاه تلفن همراه در جهان وجود دارد كه بیش از تعداد تلفنهای ثابت است. تا سال ۲۰۰۸، سه میلیارد نفر روی كره زمین تحت پوشش تلفنهای همراه قرار خواهند گرفت.

مأموریت

شـــركت نوكیا در سال ۱۹۹۳ شعار «ارتباط انسانها با یكدیگر» ( CONNECTING People) را برگزید. این شعار بیانگر سهم نوكیا برای خلق ارتباطات بدون سیم بین مردم است. نوكیا امیدوار است با ارتباط دادن افراد به یكدیگر، نیاز اساسی انسان برای برقراری ارتباطات اجتماعی را پاسخ دهد و بین مردم و اطلاعات مورد نیاز آنها پلی برقرار سازد. یورما اولیلا مدیرعامل شركت میگوید: «مأموریت ما مرتبط كردن انسانها با یكدیگر است. این بیش از یك عبارت تبلیغاتی است. این نشان میدهد ما چه می‌كنیم و چه نفعی به مشتریانمان می‎‌رسانیم. كه هستیم و چه چیزی ارائه میدهیم. این قطبنمای ماست. ما از آن به عنوان موتور محرك كسبوكار خود درجهت ارائه ارزش به مشتریانمان استفاده میكنیم».

ویژگیها

در اولین سالهای قرن بیستویكم، نوكیا به دو گروه كسبوكار تقسیم شد: تلفنهای همراه و شبكه‎‏ها. در كنار این دو حوزه، یك مركز تحقیقات مستقل (N.R.C) و سازمان سرمایهگذاریهای مشترك (N.V.O) نیز وجود دارد.

ساختار جدید گروههای كسب وكار در نوكیا عبارت است از:

۱تلفن همراه؛ ۲ – شبكه‏ها؛ ۳ – بخش سازمانها؛ ۴ – محیطهای چندرسانهای.

فرهنگ و ارزشهای سازمانی

«ارزشهای نوكیا» جزء كلیدی «راه نوكیا» محسوب میشود. بیانیه ارزشهای نوكیا درقالب NOKIA CODE OF CONDUCT در ۱۹۹۷ منتشر گردید و آخرین ویرایش آن در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت. سه پایه اصلی فرهنگ سازمانی و ارزشها در نوكیا عبارت است از:

۱رضایت مشتری؛

۲احترام به انسان؛

۳یادگیری مستمر و كاربردی.

این ارزشها، كاركنان را در سراسر جهان به حركت وامیدارد. نوكیا بر این باور است كه با این ارزشها میتواند محیطی خلق كند كه كاركنان احساس كنند انگیزه و ارزش و آرامش دارند. نوكیا دارای یك ساختار تخت و شبكه‌ای و غیرسلسله مراتبی است كه سرعت وانعطافپذیری لازم در تصمیمگیریها را میسر میسازد. در نوكیا هركس میتواند اشتباه كند. با توجه به باز بودن فضای شركت، برای كاركنان فرصت مساوی در طرح ایدههای جدید و ریسكپذیری فراهم است.

منابع انسانی

تعداد كاركنان شركت در سال ۲۰۰۲، ۵۱ هزار و ۷۴۸ نفر و در سال ۲۰۰۵، ۵۵ هزار و ۵۰۵ نفر بوده است. از این تعداد ۴۱ درصد در فنلاند و بقیه در سایر نقاط جهان مستقر هستند. در سال ۱۹۸۷، ۷۰ درصد كاركنان در فنلاند حضور داشتند. حدود نیمی از كاركنان در محدوده سنی ۴۰ – ۳۰ سال و حدود ۷۳ درصد آنها كمتر از ۵۰ سال سن دارند. در زمینه منابع انسانی، شركت نوكیا توجه به ارزشهای سازمانی، بازبودن فضای كار، توسعه شغلی، مدیریت عملكرد، تنوع و موازنه بین كار و زندگی را عوامل بسیار مهم در جذب، نگهداری و انگیزش كاركنان میداند. نوكیا درعملكرد و رضایت شغلی وكیفیت زندگی كاركنان به موازنه بین محتوای كار وعلائق و نیازهای كاركنان می‌اندیشد.

اولیلا مدیرعامل شركت در زمینه اثرات مثبت و موثر تنوع نیروی انسانی در شركت میگوید: «ما به سمت دنیای متحرك (MOBILE WORLD) میرویم كه در آن انسانها درهر جا و هر زمان توانایی برقراری ارتباط با اطلاعات نامحدود را خواهند داشت. این بدان معناست كه بازار ما «جهان» است، بنابراین تنوع نیروی انسانی، عرصه مهمی از كسبوكار ماست. بهترین افراد را میتوان از ملیتهای متنوع و زمینههای فرهنگی متفاوت برگزید. ما باید تنوع بازار را در سازمان خود متجلی و منعكس كنیم تا مطمئن شویم كه نیازهای همه مشتریانمان را درك میكنیم. برای موفقیت در بازار متنوع، خلاقیت عامل كلیدی است. تیمهای متنوع خلاق‎‏تر، راهحلهای بهتری برای مسائل پیدا میكنند تا تیمهای یكدست وهمگن».

شركت نوكیا نشستی سالانه به صورت جهانی برای كاركنان خود ترتیب میدهد كه به عنوان «به شما گوش فرا می‌دهیم» (LISTENING TO YOU) معروف است و شركت از این راه بازخورد خوبی از كاركنان به دست می‌آورد. همچنین سیستم «از منابع انسانی بپرسید» (ASK HR) در شركت برقرار است كه پرسشهای مكتوب كاركنان در زمینه منابع انسانی، همواره پاسخ داده میشود.

فناوری و R&D

در دهه ۱۹۸۰، كایرامو قهرمان فرهنگ سازمانی و جامعه اطلاعات محور بود و میخواست كه در آموزش و تحقیقات سرآمد باشد. پس از سال ۱۹۹۳، تحت رهبری او، تمركز و توجه به موضوع تحقیق و توسعه و فناوری برجسته شد. آنچه شركت نوكیا را سرآمد صنعت ارتباطات راه دور كرد موفقیت در فناوریهای دیجیتالی NMT وGSM در تلفن همراه بود. طراحی پلت فورم نرم افزاری سری ۶۰ كه بیش از ۶۰ درصد سازندههای تلفن همراه تاكنون تحت امتیاز آن كار میكنند گام مهمی در توسعه شركت بود. فناوری نسل سوم شبكهها برای تلفن همراه، WCDMA است كه توسط نوكیا طراحی و عرضه شده است. نوكیا اولین طراح قابهای قابل تعویض تلفن همراه در جهان و مبدع و عرضه كننده محصولات جانبی آن است.

تحقیق و توسعه (R&D) در نوكیا با مشاركت دانشگاهها و سایر شركتها انجام میشود. در پایان دهه ۹۰ یك سوم كاركنان نوكیا در بخش تحقیق وتوسعه در ۴۴ مركز و ۱۲ كشور – علاوه بر مركز تحقیقات نوكیاكار میكردند. در ابتدای سال ۲۰۰۵، ۲۰ هزار و ۷۲۲ نفر یعنی حدود ۳۷ درصد كاركنان درمراكز تحقیق و توسعه در سراسر دنیا كار میكردند. در این سال، نوكیا ۸/۳ میلیارد یورو یعنی ۸/۱۲ درصد فروش خالص خود را صرف R&D كرده است. این رقم در سال ۲۰۰۲، ۱۰ درصد و در سال ۱۹۸۰، ۲ درصد بوده است.

مركز آموزش نوكیا نیز به منظور تكمیل اهداف و فعالیتهای مركز تحقیقات نوكیا تشكیل شده است كه در آن خط‎‎‌مشی آموزش بین المللی تعیین شده و آموزش فناوری و ارتباط با دانشگاهها انجام میشود. بسیاری از كاركنان نوكیا درحین كار، مدارك بالاتر تحصیلی گرفتهاند و اكنون با حمایت وزارت آموزش فنلاند، دانشگاه نوكیا تاسیس شده است.

كیفیت: شركت نوكیا، كیفیت را به منزله كلید بهرهوری، سودآوری و افتخار میداند و آن را در سه بعد جستجو می‌كند: فرایند، محصول و مدیریت. كیفیت درهریك از این ابعاد مفهوم خاص خود را دارد و برای دستیابی به موقعیت رقابتی در سطح جهان، كیفیت درهمه این ابعاد باید رعایت شود. تعهد به بهبود كیفیت یك فرایند مداوم و قلب هر فعالیتی محسوب میشود كه در نوكیا صورت میگیرد. رمز حفظ موقعیت رهبری و رقابتی نوكیا درجهان جلو بردن موازی ومتوازن كیفیت و نوآوری است.

در بعد فرایند: هرچه كیفیت در فرایندها بهبود یابد، بهرهوری كاری افزایش مییابد. كیفیت در فرایند وسیلهای است برای ابداع راههایی برای مدیریت پیچیدگی. به عبارت دیگر پیچیدگی، پایه اولیه نوآوری و ابداع است.

در بعد محصول: كیفیت در محصول یعنی تاثیر مثبت گذاشتن بر تجربه و درك مشتری.

در بعد مدیریت: كیفیت برای هم سطح كردن نوآوری و بهبود بهرهوری امری حیاتی است. رویكرد نوكیا، مدیریت فرایند و تركیب كردن تولید اقتصادی با چابكی ازطریق مدیریت مدولار است.

فروش و سهم بازار

درآمد شركت نوكیا در سال ۲۰۰۵، ۴/۳۶ میلیارد دلار بود كه در فهرست جهانی FORTUN ۵۰۰ در رتبه ۱۳۰ جای گرفته است. فروش خالص شركت در سال ۲۰۰۴، ۴/۲۹ میلیارد یورو بوده كه ازطریق فعالیت ۵۵ هزار نیروی انسانی و ۱۵ كارخانه تولیدی مستقر در ۹ كشور به دست آمده است. درحالی كه فروش خالص به اروپا در دهه ۸۰ و ۹۰، حدود دو میلیارد دلار بود، اكنون به بیش از ۳۰ میلیارد دلار رسیده است. سهم فروش در بازار آمریكا ۴/۳ میلیارد، چین ۶/۲، انگلستان ۲/۲، آلمان ۷/۱، هند ۳/۱ و برزیل یك میلیارد یورو در سال ۲۰۰۴ بوده است. در این سال، سود عملیاتی ۳/۴ میلیارد یورو، سود قبل از عملیات ۷/۴ میلیارد یورو وسودخالص ۲/۳ میلیارد یورو بوده است كه ۷۷ درصد آن به حوزه تلفن همراه، ۲۱ درصد به حوزه شبكهها و ۲ درصد به سایر حوزههای فعالیت برمی‌گردد.

هم اكنون ۳۸ درصد بازار جهانی گوشیهای تلفن همراه دراختیار نوكیا قرار دارد. نوكیا طی ۲۰ سال گذشته بیش از دو میلیارد دلار در چین سرمایهگذاری كرده است و بزرگترین صادركننده گوشی به چین محسوب میشود. چین دارای بزرگترین بازار تلفن همراه درجهان است. درحال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون نفر مشترك دارد. پیش بینی آن است كه تا سال ۲۰۱۰ این رقم به ۶۵۰ میلیون نفر برسد.

مدیرعامل: مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره نوكیا، «یورما اولیلا»ست. اولیلا متولد ۱۹۵۰ (58 ساله) در فنلاند شخصیت استثنایی است كه شركت توانست تحت هدایت او مقام اول را در فناوری و بازار تلفن همراه جهان در سال ۱۹۹۸ كسب كند و تاكنون پایدار نگه دارد. او نوكیا را از سازنده كاغذ و چكمه‏های لاستیكی به بزرگترین تولیدكننده تلفن همراه درجهان تبدیل كرد. «اولیلا» در سه رشته مدرك دكترا دارد: علوم سیاسی، اقتصاد، فناوری‌های علمی، ضمن آنكه شیفته ادبیات نیز هست. او در سال ۱۹۸۵ از شعبه CITIGROUP در فنلاند كه بزرگترین بانك جهانی آمریكایی محسوب میشود به عنوان مدیرعملیات بین المللی به نوكیا پیوست. یك سال بعد او نایب رئیس بخش تلفن همراه و عضو هیئت مدیره شد. از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹ به عنوان مدیراجرایی شركت و از ۱۹۹۹ تا كنون به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره نوكیا مشغول به كار است. مشخصه ویژه سهم و كار او قطع حركت سنتی نوكیا در كسب‌وكار و تمركز شدید بر ارتباطات راه دور بود. بدیهی است این حركت در آغاز بسیار مشكل مینمود اما بعدها مشخص شد كه حركت و جهت او كاملا درست بوده است. «اولیلا» در دهه ۹۰ موفق شد نوكیا را به جایگاه یك شركت كلاس جهانی برساند. دیدگاه «اولیلا» یعنی مدیریت فعال و فداكاری و همت برای توسعه پایدار باعث تحسین و احترام جهانیان شده است. اسطوره فنلاندیها براساس آمارهای مجله فوربس (FORBES) مقام اول پردرآمدترین مدیر اروپا را داراست. به دلیل تحصیلات چندگانه، سبك مدیریتی او سیستمی و پایدار بوده است. او بیانیه جامع ارزشهای نوكیا را معرفی كرده است. تیم مدیریتی كه با او كار میكند كاملا همراه و هماهنگ هستند. «اولیلا» توانسته بین فرهنگ رهبری مبتنی بر ارزش و مدیریت كاركنان مبتنی بر واقعیت موازنه برقرار كند.

«اولیلا»، خود وجوه تمایز شركت نوكیا را چنین برمیشمرد:

– گسترش و رشد محصولات؛

– وسعت فعالیتهای تحقیق و توسعه؛

– سرعت پاسخگویی به نیاز متغیر مصرف كنندگان؛

– تمركز بر طراحی و سهولت كاربرد.

او نقش نیروی انسانی را در موفقیت كنونی شركت چنین بیان میكند: «استعداد و كوشش كاركنان ما بنیان موفقیت ما در سرآمد شدن در عرصه ارتباطات راه دور است. ما كار میكنیم كه مطمئن شویم كاركنان ما درجهت نیل به این موقعیت و حفظ آن با انگیزه و متعهد به ارزشها باقی میمانند. با اجرای كسبوكار به صورت مسئولانه، نوكیا میتواند سهم مهمی در توسعه پایدار و ایجاد پایههای رشد اقتصادی داشته باشد. «اولیلا» معتقد است «در عرصه بازار تلفن همراه، هر انسان به صورت بالقوه یك مشتری محسوب میشود». درعین حال هنوز خدمات تلفن همراه به كمتر از ۳۰ درصد مردم جهان تعلق دارد. درحال حاضر ۶/۱ میلیارد نفر در دنیا تلفن همراه دارند و طرح نوكیا، رساندن این عدد به ۳ میلیارد تا سال ۲۰۰۸ است. «اولیلا»، چین، هند، روسیه، برزیل، آفریقا و آمریكای لاتین را ظرفیتهای بالقوه برای توسعه دراین زمینه میداند و معتقد است «همیشه این مصرف كنندگان هستند كه تصمیم می‌گیرند كدام خدمات رشد كند. دیگر نمیتوان مصرف كنندگان را با ارائه خدمات سادهای همچون پیام كوتاه (SMS) جلب كرد.

چشم انداز آینده

«یورما اولیلا»، مدیرعامل فعلی در ژوئن ۲۰۰۶ (خرداد ۸۵) از شركت نوكیا به شركت انگلیسی – هلندی رویال داچ شل خواهد رفت و به عنوان عضو هیئت مدیره به كار خواهد پرداخت. جانشین او، پكا كالاسو (PEKKA KALLASVUO) خواهد بود كه ۲۰سال سابقه كار در نوكیا دارد. نوكیا بر اهمیت تمركز بر روی نیازهای مشتری، مدیریت ریسك و حفظ و نگهداری تصویر ذهنی شركت در جامعه تاكید دارد. به دلیل وجود برند)نام تجاری) قوی و شناخته شده، محدوده متنوع محصولات، طراحی نوآورانه محصول، وجود كاركنان ماهر، تعهد عمومی به رشد و توسعه و سرمایه گذاری‏‎های موثر در تحقیق و توسعه، انتظار میرود كه در آینده، نوكیا سهم بازار را حفظ كند و به موفقیتهای خود در جایگاه سرآمد حوزه تلفنهای همراه درجهان ادامه دهد. این نتیجهگیری امیدوارانه چه میزان تحقق خواهد یافت، باید دید رفتن اسطوره فنلاندیها از شركت، چه تاثیری در نوكیا خواهد گذاشت.

منابع: سایت آفتاب / ماهنامه تدبیر ، http://www.nokia.com ، http://www.fortun.com ، http://www.forbes.com

Advertisements

Entry filed under: درباره شرکتهای موفق. Tags: , , .

شرکت وال مارت(WAL-MART STORES INC.) 12 درس مهم در خرده فروشی

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Add to Technorati Favorites
Bookmark and Share
Add to Google
Add to My Yahoo!
Mahmoud Kabiry's Facebook profile
Subscribe to me on FriendFeed

اشتراک با ایمیل

ژوئیه 2008
ش ی د س چ پ ج
« ژوئن   اوت »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

نوشته‌های تازه

تعداد حاضرین

website counter i

Blog Stats

  • 42,411 hits
Clicky Web Analytics Clicky

my twitt

خطا: توییتر پاسخ نداد. خواهشمندیم چند دقیقه صبر کنید و این صفحه را بازآوری نمایید.


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: