12 درس مهم در خرده فروشی

ژوئیه 15, 2008 at 23:01 بیان دیدگاه

۱۲ درس مهم در خرده فروشی

retail

retail


مقدمه

علایق، مهارتها، تواناییها و محدودیتهای خود را بشناسید. حفظ کسبوکار فعلی خودتان بهتر از خلق یک شغل جدید است. برای اینکه خرده فروش، موفق شود، از خودگذشتگیهای بسیاری لازم است و شما باید خود را آماده کنید. بیشتر خرده فروشان را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: آنهایی که در برابر تغییرات مقاومت میکنند و آنها که تغییرات را می‏‎پذیرند. برترین خرده فروشان در دسته دوم جای دارند. آنها نه تنها تغییرات را میپذیرند، بلکه برای روبرو شدن و پاسخ دادن به تغییرات کاملاً آماده هستند. اگر شما ۱۲ مورد کــــــاربردی کسبوکار خرده فروشی را به کار ببرید، کارهایتان را ساده تر، سودتان را چند برابر و احتمال موفقیت خود را افزون‎‏تر خواهید کرد. این درسها براساس سالها تحقیق و تجربه عملی صدها خرده فروش کوچک و متوسط در تمامی نقاط جهان است که به درجات بالایی از موفقیت بیسابقه رسیده‎‏اند.

۱ خودتان را بشناسید:

علایق، مهارتها، تواناییها و محدودیتهای خود را بشناسید. حفظ کسبوکار فعلی خودتان بهتر از خلق یک شغل جدید است. برای اینکه خرده فروش، موفق شود، از خودگذشتگیهای بسیاری لازم است و شما باید خود را آماده کنید. نقش اساسی شما در ایفای وظایفی از قبیل بازاریابی، فروش، و سرپرستی کارمندان است. این تقریباً غیرممکن است که یک نفر به تنهایی تمامی این نقشها را به بهترین وجه ایفا کرده و بهترین نتیجه را هم بگیرد. شما باید بدانید کدام بخش را می‏توانید به تنهایی اداره کنید و در کدام بخش به کمک احتیاج خواهید داشت. به همین خاطر است که باید با دیدی بیطرفانه نگاه دقیقی به تمامی نقاط قوت و ضعف خود بیندازید.

۲ برنامه روبه جلو داشته باشید:

بسیاری از فروشگاهها توسط افرادی اداره میشوند که آگاهی لازم درمورد کارشان را ندارند. اگر شما ورودیها و خروجیهای جاری کسبوکار خود را همانند یک مالک فروشگاه تخصصی نشناسید، به زودی از کار بیکار خواهید شد. «از دیدگاه صاحبنظران، اصلیترین دلیل ۸۰ درصد ورشکستگیها در کسبوکار، طی پنج سال نخست، معمولاً پول نیست. بلکه فقدان اطلاعات و دانش صحیح است». رمز موفقیت شما در این است که بدانید چگونه میتوان با اجرای یک برنامه تجاری موثر، تصمیمات صحیح گرفت.

۳ صنعت خود را بشناسید:

اگر شما معنای دانش انجام کار را به درستی درک کرده باشید، میتوانید از یک گوشه رقابتی بزرگ سود ببرید.

تفاوتهای شاخصی که قادرند بقا شما را در آینده به چالش بکشند، عبارتند از: رقابت، اندازه، خدمات، موقعیت، بازاریابی، دستیابی، نوع مشتریان، تامین کنندگان و استراتژیهای قیمت گـــذاری رقبا، محیط بازار، محیط کسبوکار محلی، ظرفیت خالی فضاهای تبلیغاتی، میانگین درآمد خانوار، سطح تحصیلات، گروه سنی، جمعیت نژادی، و آمار مشتریان بالقوه.

۴ مشتریان خود را درک کنید:

آیا به صحبتهای مشتریان خود گوش میدهید؟ کسبوکار خود را طوری تنظیم کنید که به مشتریان خود آن چیزی را بدهید که میخواهند، و خواهید دید که آنها از شما خرید خواهند کرد و باعث رونق کسبوکار شما میشوند.

۵ سوابق مــــالی خوب را حفظ کنید:

اگر نمیدانید که پول شما کجا میرود، به زودی بازی را واگذار خواهید کرد. در بازی تجارت که با رایانه بازی میشود – و امتیازها براساس دلار و سنت است – سوابق مالی خوب به مثابه تجهیزات راهبری هواپیما هستند، که به شما میزان ارتفــــــاع، جهت و سرعت را انتقال میدهند.

۶ نقدینگی خود را مدیریت کنید:

این مهم نیست که فروشگاه شما چه اندازه منحصر به فرد است؛ بلکه کسبوکار شما بدون نقدینگی جریان نخواهد داشت. نقدینگی مانند خون و نیروی حیاتی کسبوکار شماست. پولی که به فروشگاه شما وارد یا از آن خارج میشود اجزا حیاتی است که کسبوکار شما را ازنظر مالی سالم نگه میدارد. صورتحساب جریان نقدینگی ماهانه، نشان دهنده مقدار پول در ابتدای دوره و سپس نشان دهنده مقدار نقدینگی دریافتی از منابع مختلف و علل پرداخت پـــــول است. اگر هوشمندانه بودجه بندی کنید و اختلاف درآمد و مخارج ماهیانه را بدانید، نگران بیپول شدن نخواهید بود.

۷ روشهای مدیریت سالم را به کار ببرید:

مالک فروشگاه، همان مدیر فروشگاه است. این جمله بیانگر این مطلب است کــــه با فکر و اراده کسبوکار خود را از بالا تا پایین اداره کنید. شما باید در تصمیمات خود، به مشتریان پیشنهاد خدمات بدهید، منابع و زمان را مدیریت کنید، و بدانید که چگونه تجارت کرده و کسبوکار را به بهترین وجه ممکن اداره کنید. از کارکنان خود قدردانی کنید، آنها با ارزشترین سرمایه شما هستند. کارکنان خود را آموزش دهید و به آنها اطمینان خاطر و مهارت ببخشید تا کارشان را بهتر انجام دهند. به کارکنان خود فرصت رشد بدهید. با آنها رفتار مناسبی داشته باشید و به اندازه ارزشی که دارند به آنها مزد پرداخت کنید. در مقابل، آنها به شما کمک خواهند کرد تا در کسبوکار خود به موفقیت برسید.

۸ تصویر و ذهنیت ممتاز خود را توسعه دهید:

تصویر و ذهنیتی که شما ایجاد میکنید بسیار مهم است و تمامی حوزه کسبوکارتان را به هم متصل میکند. درواقع ادراک مشتریان شما از: نام فروشگاه، موقعیت آن، ظاهر، ساختمان، تزئینات، ورودی، طبقات، درها، باجهها، مبلمان اتاقها، اتاق انتظار، محصولات، قیمتها، کالاهای درمعرض دید، علامتها، پنجره ویترینها، کارت ویزیت، فاکتورها، بروشورها، جنس تبلیغات، خدمات مشتریان و تمامی چیزهایی که مربوط به کسبوکـــــار شما میشود شکل میگیرد.

درست یا غلط، تصویری که شما از خود در ذهن افراد دیگر ساختهاید ممکن است باعث بهبود یا تضعیف موقعیت شما شود.

۹ دارائیهای خود را کنترل کنید:

نقش دارایی شما، ایجاد فروش است. تمامی فروشگاههای خرده فروشی نیاز به مدیریت دارائیهایشان دارند. این پول شما است که روی قفسه نشسته است و نمایانگر بخش بزرگی از سرمایه کاری شمـــاست. خرده فروشان کوچک که فقط قفسههای فروشگاهشان را تماشا میکنند، نمیتوانند تعادل مناسبی را بین مقدار صحیح کالا و خواستههای احتمالی مشتری برقرار کنند. معاملات این خرده فروشان از فقدان اطلاعات راجع به رنگ، سایز، گرایش و اولویتهای مشتری متضرر خواهد شد. بدون کنترل کافی، دارائیها آرام آرام شامل مرور زمان شده، کالاهای کهنه و معیوب در مغازه مانده و برای خرده فروشان بسیار گران تمام میشوند.

۱۰ برای درک کامل طبیعت خرده فروشی خرید و برای سود قیمت گذاری کنید:

چیزی که باید با آن شروع کرد این مفهوم است که قیمت اولیه کالای شما، برآوردی موقت از چیزی است که مشتری تمایل به صرف کردن دارد. بیشتر فروشگاهها برای بالابردن قیمت اجناس در کالا یا خدمات مستعمل از تابلوی سر در (KEY STONE) استفاده میکنند. چیزی که آنها کم دارند، استراتژی قیمت گذاری برمبنای محاسبه مورد به مورد برای نظم، پیشرفت، و کالای زیر قیمت است. برای ترقی در فروش، خرده فروشان باید روی اقلام، قیمت و کارایی تمرکز کنند و با تعداد زیادی جشن، زرق و برق و سرگرمی به سمت افزایش فروش خود گام بردارند. بــرای رقابتی شدن، به نمایشهای حرفه ای (TRADE SHOWS) توجه کنید، در گروههای خرید مشارکت کنید، و به دنبال تولیدکنندگــانی باشید که به شما این امکان را میدهند که با خرید عمده، کالا را زیرقیمت و به قیمت عمده فروشی خریداری کنید. با پیشنهاد قیمت هوشیارانه جدید و با ارزش به مصرف کننده، قادر خواهید بود: مشتریان بیشتری جلب کنید، میانگین معاملات فروش خود را افزایش و فرصتهای بیشتری را به مشتریان جهت ملاقات از فروشگاهتان بدهید.

۱۱ از حرفهایها درس بگیرید:

برای تسلط یافتن در مهارتهای اداره یک کسبوکار، نیازمند تجربه بسیاری هستید. در ابتدا باید موارد زیر را درنظر داشته باشید: چگونه، چه کسی، چه چیزی، کجا، چه وقت، چه اندازه و چند وقت به چند وقت باید دادوستد کرده و برای ایجـــــاد یک توسعه سودآور برای کسبوکارتان تبلیغ کنید. دوم اینکه چگونه، دارایی، افراط در خرید، پایین آوردن قیمت، بازگشت سرمایه، زمان بندی، تحویل، مخارج و طرح ریزی فروش را که چرخه سود فصلی را به سرعت پایین و بالا می کند، مدیریت و تنظیم کنید.

۱۲ درهنگام نیاز کمک بخواهید:

برای ایجاد یک فرایند بزرگ توسعه، مشارکت و مساعدت از محیط خارج، میتواند قدم بزرگی برای شروع باشد. برای کمک گرفتن مغرور نباشید؛ ما همگی گاهی اوقات نیاز به کمک داریم.

منابع: روزنامه تفاهم / ماهنامه تدبیر

Advertisements

Entry filed under: مقالات کسب وکار. Tags: .

شرکت نوکیا(NOKIA) شرکت سونی(SONY)

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Add to Technorati Favorites
Bookmark and Share
Add to Google
Add to My Yahoo!
Mahmoud Kabiry's Facebook profile
Subscribe to me on FriendFeed

اشتراک با ایمیل

ژوئیه 2008
ش ی د س چ پ ج
« ژوئن   اوت »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

نوشته‌های تازه

تعداد حاضرین

website counter i

Blog Stats

  • 42,420 hits
Clicky Web Analytics Clicky

my twitt

Error: Please make sure the Twitter account is public.


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: