شركت توشيبا TOSHIBA

اوت 13, 2008 at 05:41 2 دیدگاه

شركت توشيبا

toshiba-logo

toshiba-logo


توشيبا، آنگونه كه از نامش نيز برمیآيد، شركتی است كه از ادغام دو شركت مكانيكی و برقی پديد آمده است. نابغه مكانيكی ژاپن، هيساشی تاناكا با بنيانگذاری شركت توليدكننده تجهيزات تلگراف در 132 سال پيش اين بنا را آغاز كرد و نابغه برقی ژاپن، ايشی سوكی فوجيوكا با بنيانگذاری شركت برق توكيو در 117 سال پيش، بنا را تكميل كرد و بدينسان در 1939 با ادغام اين دو شركت، شركت توشيبا متولد شد. سير اختراعات و مصنوعات مكانيكی و الكتريكی آن دو اعجوبه ژاپنی، در قالب شركت جديد نيز ادامه يافت، با اين ويژگی كه عنصر الكترونيك نيز بدان افزوده شد و توشيبا با پا نهادن در عرصه توليد محصولات مختلف ديجيتالی و الكترونيكی و رايانهای، در كنار توليد لوازم خانگی و تجهيزات پزشكی و تراشهها و نيمه‌هاديها در صف مقدم شركتهای برتر ژاپنی و جهانی جای گرفت. اما با داشتن چنين سابقه كهن و درخشان از لحاظ تاريخی و حركت مستمر در عرصه فناوريهای نوين و اختراعات و ابداعات در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، آتسوتوشی نيشيتا مديرعامل كنونی شركت، راه سختی را درپيش رو می‌بيند. او اگر بخواهد توشيبا را درصدر صنايع الكترونيكی دنيا بنشاند، بايد غولهايي همچون زيمنس، سامسونگ، هيتاچی، ماتسوشيتا، سونی و LG را كنار بزند.

TOSHIBA

TOSHIBA

●تاریخچه

گرچه شركتی كه امروزه به نام توشيبا شناخته میشود، رسما 68 سال پيش تأسيس شد، اما سابقه اصلی اين شركت به 132 سال پيش، يعنی سال 1875 برمیگردد. در اين سال، هيساشی تاناكا يكی از بزرگترين مخترعان ژاپن كه علاقه و مهارت خاصی در مكانيك داشت، كارخانه تجهيزات تلگراف را در توكيو راه‌اندازی كرد. اين حركت را میتوان سنگ‌بنای تأسيس شركت توشيبا دانست. در سال 1904، اين كارخانه به نام كارخانه مهندسی شيبارا تغيير نام داد. ازسوی ديگر، نابغه صنعت برق ژاپن، ايشی سوكی فوجيوكا در سال 1890، اولين كارخانه توليد لامپ فلورسنت را در ژاپن تأسيس كرد و آن را شركت برق توكيو نام نهاد. در سال 1939 با ادغام اين دو شركت، شركت TOKYO SHIBAURA تأسيس شد كه به نام TOSHIBA مشهور گشت و در سال 1984 رسما به همين نام تغيير يافت. در سال 1930 اولين ماشين لباسشويی برقی و نيز يخچال توسط شركت ساخته شد. سال بعد، اولين جاروبرقی ژاپنی به بازار عرضه شد. سال 1942 اولين رادار توسط توشيبا تكميل و عرضه شد. در سال 1955 پلوپزبرقی و چهار سال بعد اولين تلويزيون ترانزيستوری و اجاق مايكروويو ساخته شد.

اين درحالی است كه شركت برق توكيو، پيش از ادغام و تشكيل رسمی توشيبا، اولين موتور القايی و نيز ژنراتور برق چرخ آبی 60 كيلووات را ساخته بود و در دهه‌های 1910 و 1920 موفق به توليد لوله پرتو X و پرتو كاتديك شده بود. در سال 1963 اولين توربين نيروگاه هستهای به قدرت 12500 كيلووات توسط توشيبا تكميل و به كار گرفته شد. در فاصله اين دودهه، آزمايشگاههای تحقيقاتی بسياری توسط شركت راه اندازی شد. تا سال 1978 كه اولين واژه‌پرداز ژاپنی توسط توشيبا به بازار آمد، كارخانههای نورد، توربين‌سازی، سيليكون، لوازم خانگی و تجهيزات الكتريكی و توليد لامپ، توسط شركت فعال شده و به كار مشغول بودند. اولين سيستم پزشكي MRI در سال 1982 توسط توشيبا عرضه شد. دو سال بعد، بزرگترين نيروگاه سلول‌های خورشيدی 50 كيلوواتی در ژاپن راه اندازی شد. اولين رايانه شخصی كيفی (LAPTOP) در سال 1985 توسط توشيبا به جهان ارائه شد.

در 1995 ديسك‌های DVD با چگالی بالا توسط شركت توسعه يافت و سال بعد دستگاه DVD و DVDخوان عرضه شد. توشيبا اولين تلويزيون تخت را نيز در سال 1998 به بازار ارائه كرد. با ورود به هزاره جديد توليد تلويزيون ديجيتالی در دستور كار شركت قرار گرفت. در سال 2005، توشيبا در عرضه HD – DVD سرآمد گشت. امروزه شركت توشيبا در حوزه صنعت الكترونيك و تجهيزات برقی پس از زيمنس، سامسونگ، هيتاچی، ماتسوشيتا، سونی و LG در مقام هفتم جهان ايستاده است. در سالهای آغازين هزاره نو، توشيبا همكاری مشاركتی (J.V) با ماتسوشيتا را برای يكپارچه سازی كسب‌وكار توليد LCD در دستور كار قرار داد. توليد حافظههای كوچك FLASH با ظرفيتهای مختلف از فعاليتهای شركت بود. ظرفيت 8 گيگابايتی اين نوع حافظه‌ها در سال 2005 توسط شركت به بازار آمد. در سال 2004 كوچكترين سلول سوختی متانول با خروجی انرژی 100 مگاوات تكميل و توسعه يافت. توشيبا در سال 2006، كسبوكار نيروگاه هسته‌ای وستينگهاوس را خريد.

toshiba building

toshiba building

حوزه‌های فعاليت

عمده‌ترين حوزه‌های فعاليت توشيبا عبارت است از:

1- دستگاهها و اجزای الكترونيكی: حافظه‌های جانبی، كارت‌های حافظه، صفحات نمايشگر LCD، سلول سوختی برای تجهيزات تلفن همراه، نيمه‌‎هاديها.

2- سيستم‌های زيرساخت اجتماعی: سيستم‌های قدرت، صنعتی، آسانسور، پزشكی، توربين‌های نيروگاههای برق حرارتی، اسكنرهای دقيق پزشكی، كارت‌های IC ورودی درها.

3- محصولات ديجيتالي: شبكه‌های ديجيتالی و رايانه‌ای، ارتباطات تلفن همراه، DVD خوان، رايانه‌های كيفی، تلفن همراه.

فناوريهای DVD

DVDخوان، تلويزيون تخت و چندين فناوری ديگر اولين بار توسط توشيبا به بازار ارائه شده است.

-4 لوازم خانگی: پلوپز با فشار خلاء، ماشين لباسشويی با مصرف كم انرژی، يخچال، تهويه مطبوع.

در زمينه توليد تراشه، كارخانه‌های تراشه توشيبا پس از اينتل، سامسونگ و تگزاس، چهارمين توليدكننده بزرگ و برتر دنياست.

فلسفه مديريت توشيبا

چارچوب فلسفه مديريت توشيبا در تدوين چشم‌انداز و ماموريت و نيز استانداردهای اخلاقی ديده شده است، كه هر كس در توشيبا بايد بدان عمل كند. شعار توشيبا، عمل متعهدانه برای مردم و برای آينده است. در چشم‌انداز مديريت توشيبا آمده است: «شركتها از انسانهايی تشكيل شده است كه با هم كار می‌كنند. در توشيبا، هر يك از ما تمام توان و استعداد خود را بروز می‌دهيم و در راه موفقيت بلندمدت شركت به كار می‌گيريم. ما به عنوان كاركنان شركت، به دنبال افكار و ايده‌های نوين هستيم تا آن را در خدمت شركت درآوريم. مسئوليت‌پذير باشيم و تصميم بگيريم. مديران، الهام می‌دهند و رهبری مي‌كنند، جهت استراتژيك شركت را مشخص می‌سازند و استعدادهای افراد را پرورش می‌دهند و از رسيدن به اهداف اطمينان می‌يابند. اين مشاركت جمعی، مشتريان ما را به وجد می‌آورد. ما با كار كردن با يكديگر، روياها را محقق می‌سازيم تا با بالا بردن سطح زندگی مردم، دنيای بهتری داشته باشيم». توشيبا، از راه نوآوری فناوری و محصولاتی عرضه می‌كند كه زندگی ايمن‌تر، راحت‌تر و بهره‌ورتری را فراهم آورد. ما روح نوآوری را با اشتياق خود برای شكل دادن به آينده و كمك به حفظ محيط زيست در سطح جهان تلفيق كرده‌ايم.

ما بر بنيان اعتماد و احترام، روابط نزديكی با مشتريان و شركای كسبوكار خود در سراسر دنيا ايجاد كرده‌ايم.

تحقيق و توسعه

اساس حركت تحقيق و توسعه در توشيبا، «فناوری انسان محور» است. آنها به آينده‌نگری، راحتی، سادگی، ايمنی و به وجد آوردن مشتری تاكيد می‌ورزند. اصلی‌ترين حوزه‌های تحقيق و توسعه در توشيبا عبارت است از:

حوزه شبكه و بی‌سيم؛

حوزه انسانی؛

حوزه مواد نو؛

حوزه سيستمها و محيط؛

حوزه ذخيره‌سازی اطلاعات.

منابع انسانی

190708 نفر كاركنان توشيبا در سال 2007 در بيش از 520 كارخانه شركت و بيش از 30 كشور جهان مشغول به كار هستند. با خريد كسب‌وكار نيروگاه هسته‌اي از وستينگهاوس، تعداد 20 هزار نفر به اين افراد اضافه شدند. بيش از 4 هزار تامين كننده داخلی در ژاپن و هزار تامين كننده خارج از ژاپن، پشتيبانی تامين شركت را به عهده دارند.

فروش

توشيبا با فروش 8/60 ميليارد دلار و سود 17/1 ميليارد دلار در سال 2007، در جايگاه 91 پانصد شركت برتر جهانی قرار گرفت. تفكيك فروش منطقه‌ای شركت چنين است:

51 درصد ژاپن، 20 درصد آسيا (به جز ژاپن)، 15 درصد آمريكای شمالی، 12 درصد اروپا و 2 درصد ساير نقاط جهان. تركيب فروش براساس حوزه‌های فعاليت عبارت است از:

محصولات ديجيتالي 36 درصد؛ زيرساختهای اجتماعي 27 درصد؛ دستگاههای الكترونيكی 22 درصد؛ لوازم خانگی 10 درصد و ساير موارد 5 درصد.

بنيانگذاران

يكي از بنيانگذاران توشيبا، هيساشی تاناكا از نوابع و اعجوبه‌های مكانيك و از مخترعان بزرگ كشور ژاپن است. او در 1799 متولد شد. تا سال 1854 كه تجهيزات تلگراف را اختراع كرد و كارخانه آن را در توكيو بنا نهاد، تعداد بی‌شماری اسباب‌بازيهای مكانيكی و ساعتهای مكانيكی، جاشمعی، فانوس، زمان سنج، پمپ‌های مكانيكي، لوكوموتيو و كشتی بخار ساخت. تلاشهای او در گسترش سيستم تلگراف در ژاپن، همزمان با دوران امپراتور ميجی، در توسعه اقتصادی و بهبود زيرساختهای شبكه ارتباطی كشور بسيار موثر بود. او در سال 1872 به توكيو رفت و سنگ بنای اوليه توشيبای امروزی را در منطقه گينزای توكيو بنيان نهاد. كارخانه توليد تجهيزات تلگراف سه سال بعد افتتاح شد. تاناكا در 1881 درگذشت. شاگردش داي كيچی تاناكا راه او را ادامه داد و او كه به تاناكای دوم شهره بود در 1882 كارخانه مهندسی تاناكا را راه‌اندازی كرد. در 1904 اين كارخانه به نام كارخانه مهندسی شيبارا تغيير نام داد. بنيانگذار ديگر توشيبا، پدر صنعت برق ژاپن، ايشی سوكی فوجيوكا در 1857 متولد شد. او علاقه وافری به رشته برق داشت و در اين زمينه تحصيل كرد. در سال 1884 در سفر به آمريكا، با اديسون ملاقات كرد. پس از بازگشت به ژاپن، در سال 1886 از تدريس در دانشگاه دست كشيد و چهار سال بعد، كارخانه ساخت لامپ را راه‌اندازی كرد. او نيروی برق را به ژاپنی‌ها شناساند و ژاپن رابه عصر برق وارد كرد. در سال 1911، موفق به توليد انبوه لامپ تنگستنی به نام «لامپ مزدا» شد. شركتی كه او تاسيس كرد، شركت برق توكيو نام داشت. در سال 1890 فوجيوكا اولين قطار برقی را در ژاپن راه‌اندازی كرد. او در ساخت نيروگاههای برق در توكيو مشاركت موثر داشت. در همان سال اولين آسانسور برقی را در ساختمانهای مرتفع توكيو به كار انداخت. فوجيوكا در سال 1918 درگذشت.

مديرعامل

مديرعامل كنونی شركت توشيبا، آتسوتوشی نيشيدا است. او ضمن تاكيد مستمر بر تداوم راه و پايبندی به ارزشهايی كه بنيانگذاران شركت بنا نهاده‌اند، بر محور سه موضوع توشيبا را به پيش می‌برد: توجه به رشد پايدار همراه با سود، به حداكثر رساندن تاثير نوآوری و مديريت مشتری محور.


منابع: روزنامه تفاهم / ماهنامه تدبیر

http://www.toshiba.com

http://www.fortune.com

Advertisements

Entry filed under: درباره شرکتهای موفق. Tags: , .

شركت موتورولا Motorola درباره شرکت هوندا(HONDA)

2 دیدگاه Add your own

  • 1. حمید  |  اکتبر 9, 2009 در 11:48

    خواهشمندم لطف بفرمایید روش کار کردن با لباسشویی مدلAW-60X7(h) توشیبا رو برایم از طریق ایمیل ارسال نمایید .متشکرم

    پاسخ
  • 2. fadayebasij  |  آوریل 13, 2011 در 19:23

    سلام شوهر خواهرم که بسیجی‌ هست میگفت بهشان گفتند که اگر اتفاقی‌ مثل ژاپن برای نیروگاه بوشهر یا نتنز بیفتد باید قرص‌های یود و پتاسیم بخورند متاسفانه داروخانه‌های این شهرها خبر دادند که دولت تمامی‌ این قرصها را برای پاسداران و بسیجیها خریداری کرده. به عبارت دیگر مردم باید بروند بمیرند. همیشه میگفتند بسیج یعنی ملت اگر ملت بسیج واقعی‌ هستند چرا دارو فقط برای پاسدارها هست و نه برای مردم. شوهر خواهرم این سوال را می‌کند ولی‌ جرات نکرد خودش بنویسد.

    پاسخ

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Add to Technorati Favorites
Bookmark and Share
Add to Google
Add to My Yahoo!
Mahmoud Kabiry's Facebook profile
Subscribe to me on FriendFeed

اشتراک با ایمیل

اوت 2008
ش ی د س چ پ ج
« ژوئیه   سپتامبر »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

نوشته‌های تازه

تعداد حاضرین

website counter i

Blog Stats

  • 42,398 hits
Clicky Web Analytics Clicky

my twitt

خطا: توییتر پاسخ نداد. خواهشمندیم چند دقیقه صبر کنید و این صفحه را بازآوری نمایید.


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: