شرکت هیولت – پکارد (HP)

اوت 24, 2008 at 11:04 بیان دیدگاه

شرکت هیولت – پکارد (HP)

hp logo

hp logo

آنچه در تاریخچه شركتHP (هیولتپكارد) دیده میشود آن است كه همه چیز از یك رؤیای مشترك دو دانشجوی همكلاس و همدرس در دانشگاه استنفورد آغاز میشود. همت و تلاش و سخت‌كوشی و درایت این دو نفر، یعنی دیوید پكارد و ویلیام هیولت باعث میشود كه سرمایه اولیه ۵۳۸ دلاری شركت، اكنون پس از گذشت حدود ۷۰ سال به نزدیك ۹۰ میلیارد دلار برسد و فعالیت شركت، بیش از ۱۶۰ كشور را در حوزه جهانی دربر گیرد. تولد شركت HP با تولد دره سیلیكون همراه شد، زیرا HP اولین شركت حوزه صنعت الكترونیك بود كه در منطقه كالیفرنیا تأسیس شد و سنگ‌بنای تأسیس و تكثیر دهها و صدها شركت دیگر از این نوع گذاشته شد. به همین جهت است كه گاراژ كوچك. محقری كه هیولت و پكارد اولین محصول تولیدی شركت خود را در آنجا تولید كردند، اكنون نه تنها به عنوان نماد شركت HP، بلكه به عنوان خاستگاه و محل تولد دره سیلیكون شناخته میشود.

نزدیك به هفت دهه سرگذشت HP، به خوبی بیانگر تطور و تكامل یك شركت عظیم و دربردارنده و نشان‌دهنده مسیر تحولات فناوری در صنعت الكترونیك است. با وجود همه فراز ونشیب‌ها، اكنون HP پس از ادغام با شركت عظیم «كمپك»، به عنوان یك شركت جهانی و پیشرو در تحقیق و توسعه فناوری الكترونیكی، در بسیاری حوزه‌های تولیدی و خدماتی جایگاه برتر را داراست و شانه به شانه رقیب بزرگ خود، IBM حركت میكند. حفظ این دستاوردهای بزرگ اینك به دوش مدیرعامل جدید شركت، مارك هرد سنگینی میكند و او را وادار به اعتراف میكند كه كار سختی در پیش دارد.

تاریخچه

ویلیام هیولت و دیوید پكارد دو دانشجوی مهندسی برق دانشگاه استنفورد، در سال ۱۹۳۴ فارغ التحصیل شدند. آنها در سالهای آخر دانشگاه با یكدیگر آشنا شدند و تحت سرپرستی پروفسور ترمن پروژه تحصیلی مشتركی را انجام میدادند. همین پروژه كه اولین محصول شركت آنها را به دنبال داشت باعث شد در دو سه سال بعد از فراغت از تحصیل كه پكارد برای كار به جنرال الكتریك رفت و هیولت كارشناسی ارشد دانشگاه MIT را گرفت، آنها را به هم بپیوندد و با تشویق استاد مشترك خود، راه تأسیس شركت آنها را باز كند. هیولت و پكارد در سال ۱۹۳۹ شركت HP را تأسیس كردند. سرمایه آنها برای این كار ۵۳۸ دلار بود و محل فعالیت آنها گاراژی كوچك در كالیفرنیا، همان منطقهای كه امروزه به عنوان دره سیلیكون شناخته میشود و نماد انقلاب الكترونیكی است.

پیوند عمیق این دو دوست و همشاگردی به حدی بود كه در طی عمر طولانی شركت، با وجود آن كه یك بار هیولت سالها به دلیل خدمت در ارتش از شركت دور شد و یك بار پكارد بنا به دعوت وزارت دفاع در سمت معاونت مشغول به كار شد، شركت به خوبی راه خود را طی كرد و به سرعت مراحل رشد و ترقی را پیمود. هیولت عمدتا بركارهای فنی و مهندسی و فناوری نظارت داشت و پكارد امور مربوط به نیروی انسانی و مدیریت را رهبری میكرد. سبك مدیریتی خاصی كه این دو به كار گرفتند، به عنوان الگوی شركتهای دره سیلیكون مطرح شد و بسیاری افراد موثر كه بعدها خود شركتهای عظیم رایانهای را رهبری كردند، در HP مشغول به كار شدند. سیاست درهای باز و توجه به منابع انسانی و مدیریت براساس حضور در محل انجام فعالیتها ازجمله نكات مدیریتی بود كه در سبك رهبری HP تجلی یافته بود.

در ابتدای سال ۱۹۴۰ تعداد كاركنان شركت ۳ نفر و درآمد آن ۳۴ هزار دلار بود. ۲۰ سال بعد تعداد كاركنان به ۳۰۲۱ نفر و درآمد شركت به ۶۰ میلیون دلار رسید. در این مدت صدها حق ثبت اختراع ازسوی شركت به ثبت رسید و صدها نوع محصول متنوع و مختلف از جمله شمارندههای فركانس پرسرعت، اسیلوسكوپ و مانند آن به بازار عرضه شد.

در سال ۱۹۵۹ با افتتاح دفتر شركت در ژنو سوئیس، مسیر جهانی شدن برای شركت باز شد و چهار سال بعد، همكاری مشترك با ژاپنیها آغاز شد. اولین ماشین حساب علمی رومیزی دنیا (HP 35) درسال ۱۹۶۸ ابداع و به بازار ارائه شد. شش سال بعد نوع جیبی و برنامه‌خور آن (HP 65) با قیمت ۷۹۵ دلار و سه سال بعد نوع مچی دیجیتالی آن عرضه شد. اولین رایانه نیز در سال ۱۹۷۴ با چهاركیلو بایت RAM توسط شركت ابداع شد. سال ۱۹۷۷ درآمد شركت از مرز یك میلیارد دلار فراتر رفت، درحالی كه كاركنان آن بیش از ۳۵ هزار نفر بودند. در این سال كه هم هیولت و هم پكارد بازنشسته شدند و به عنوان مدیران افتخاری در شركت فعالیت میكردند. یانگ به عنوان مدیرعامل به كار مشغول شد و تا سال ۱۹۹۲ در این سمت باقی ماند.

شركت، اولین رایانه شخصی، اولین رایانه دستی و اولین رایانه تماس دستی به ترتیب در سالهای ۱۹۸۰، ۱۹۸۲و ۱۹۸۳ توسط شركت به بازار عرضه كرد و در سال ۱۹۸۴، HP، اولین چاپگر لیزری ابداع و به بازار مصرف روانه كرد. شركت تاكنون مقام اول را در تولید این وسیله به خود اختصاص داده و تا سال ۲۰۰۵، ۳۸۵ میلیون چاپگر به سراسر دنیا فروخته است. در سال ۱۹۸۸ شركت با ۸۷ هزار نفر پرسنل و درآمد ۸/۹ میلیارد دلاری، در جایگاه ۴۹ فهرست ۵۰۰ شركت برتر فورچون قرار گرفت. از ۱۹۹۲ به مدت هفت سال لویس پلت مدیریت عامل شركت را برعهده گرفت. سال ۱۹۹۵ دیوید پكارد كتاب «راه HP» را كه دربردارنده توضیح سبك مدیریت شركت بود منتشر كرد و سال بعد درگذشت. در آستانه ورود به قرن بیست ویكم، تعداد كاركنان به ۸۴۴۰۰ نفر و درآمد به ۴۲ میلیارد دلار رسید. در اولین سال هزاره جدید خانم كارلی فیورینا رهبری شركت را در دست گرفت و دو سال بعد در یك اقدام متهورانه، طرح ادغام HP و شركت كمپك را به مرحله عمل رساند و شركت HP را با ۱۴۱ هزار نفر پرسنل و درآمد ۶/۵۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۴ به مقام یازدهم در فهرست فورچون رساند. این درحالی بود كه هیولت در سال ۲۰۰۱ درگذشت.
سال ۲۰۰۵ با بركناری فیورینا، مارك هرد به عنوان مدیرعامل شركت HP منصوب و مشغول به كار شد، درحالی كه شركت ۱۵۰ هزار نفر پرسنل و ۸۰ میلیارد دلار درآمد داشت و محصول و خدمت خود را به بازاری با بیش از یك میلیارد مشتری در سراسر جهان و بیش از ۱۶۰ كشور عرضه میكرد.

ویژگی

امروزه و پس از ادغام HP و كمپك، شركت HP به عنوان رقیب سرسخت IBM، به عنوان دومین قطب عظیم صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان مطرح است. HP به عنوان یك شركت جهانی كه كسبوكار در آن با بیش از ۱۰۰ زبان دنیا انجام میشود، مقام اول را در تولید و عرضه چاپگرهای لیزری جوهرافشان و نیز عرضه سرورهای مختلف و سیستمهای حافظه رایانه و مقام دوم را در تولید رایانههای شخصی كیفی، رومیزی و جیبی داراست. HP اولین شركت تأسیس شده در منطقه دره سیلیكون است كه امروزه گاراژ تولید اولین اسیلوسكوپ شركت در سال ۱۹۳۸، نه تنها به عنوان نماد شركت بلكه به عنوان نماد تولید دره سیلیكون به عنوان قطب صنعت الكترونیك آمریكا و دنیا شناخته میشود.

بسیاری از شركتهای بزرگ الكترونیك كه بعدها در دره سیلیكون تشكیل شدند متأثر از سبك مدیریتی شركت HP بودند. این سبك خاص مدیریتی كه در ابتدا به عنوان «گاراژ» شهرت داشت، با عرضه كتاب «راه HP» توسط پكارد، امروزه به عنوان «راه HP» شناخته میشود.

چشم انداز

چشم انداز شركت HP عبارت است از: «یك شركت برتر الكترونیکی با روحی درخشان برای رهبری در عصر اینترنت». آنچه زیربنای این چشم انداز را تشكیل میدهد، توجه به تنوع، خلاقیت و نوآوری است.

فرهنگ و ارزشهای سازمانی

الف) فرهنگ و ارزشهای سازمانی شركت در «راه HP» متجلی شده است. بنیان این راه عبارت است از:

اعمال مدیریت ازطریق حضور مستمر در محل انجام فعالیتها و نظارت بر آنها.

توجه و تمركز بر رضایت كاركنان به عنوان منبع موفقیت شركت.

وجود ارتباط باز بین مدیران و كاركنان.

ب) ارزشهای شركت HP عبارت است از:

شور واشتیاق نسبت به مشتری:

در هر كاری كه ما انجام میدهیم، مشتری را در رأس مینشانیم.

اعتماد و احترام به افراد:

ما با یكدیگر كار میكنیم تا فرهنگی اعتمادساز، احترام آفرین و بزرگ برای همه بیافرینیم.

مشاركت:

ما در هر كاری به دنبال تعالی هستیم. مشاركت تك‌تك افراد، كلید موفقیت ماست.

به دست آوردن نتایج ازطریق كارتیمی:

مشاركت ما بسیار تاثیرگذار است. ما همواره به دنبال یافتن راههای بهتر برای ارائه خدمت به مشتریانمان هستیم.

سرعت و چابكی:

ما مبتكر، ماهر و منعطف هستیم و سریع‌تر از رقبایمان به نتایج میرسیم.

نوآوری معنادار:

ما شركتی مبتنی بر فناوری هستیم كه چیزهای مهم و مفید ابداع میكنند.

درستی و امانتداری:

ما یكرنگ، روراست و صریح هستیم.

تحقیق و توسعه

HP یك شركت جهانی مبتنی بر فناوری است. این ویژگی از همان زمان تأسیس شركت وجود داشته است. تا سال ۲۰۰۵ بیش از ۳۰ هزار اختراع توسط شركت به ثبت رسیده است. تنوع خیره كننده محصولات وخدمات شركت گویای این واقعیت است. همین مسأله باعث شده كه در حوزههای تولید چاپگر و تجهیزات تصویربرداری، سرورها و حافظهها، شركت مقام اول را دارا باشد. حوزه‌های فعالیت شركت، عمدتا سیستم‌های رایانه شخصی (۳۱ درصد)، چاپگر و تصویربرداری (۲۹ درصد)، حافظهها (۱۹ درصد)، خدمات (۱۸ درصد)، خدمات مالی (دو درصد) و نرم افزار (یك درصد) را دربرمیگیرد.

فروش

درحالی كه در اولین سال هزاره جدید درآمد شركت ۲/۴۵ میلیارد دلار و سود خالص آن ۴/۱ میلیارد دلار بود، سال ۲۰۰۵، شركت با فروش ۷/۸۶ میلیارد دلار و سود خالص ۴/۲ میلیارد دلار به مقام ۳۳ در فهرست ۵۰۰ شركت برتر مجله فورچون دست یافت. تنها در سال ۲۰۰۵، بیش از ۵۰ میلیون چاپگر و ۳۰ میلیون رایانه فروخته و دو میلیون خدمات استاندارد صنعتی ارائه شد.

مدیرعامل

ویلیام هیولت یكی از بنیانگذاران شركت معتقد بود «حركت ما از یك گاراژ كوچك تا یك شركت رایانهای، یك راه روشن نبود». او همواره تاكید میكرد كه «شما باید برای كاركنانتان محیطی فراهم آورید كه كاركردن را دوست داشته باشند. كاركنان را تیمی بارآورید، در این صورت شانس موفقیت شركت بالاست. برای اینكه كاركنان به مسیر كار تیمی درآیند باید به آنها نشان دهید كه شما از آنها مراقبت میكنید». همین دیدگاهها سبب شد كه HP جزء اولین شركتهایی باشد كه بیمه همگانی كاركنان و شراكت آنها را در سود كارخانه، انجام داد و تقسیم ساعات كاری شناور را به كار گرفت. هیولت و پكارد میدانستند كه راز حقیقی موفقیت آنها نه در طرحها و محصولات و برنامه‌هایشان، بلكه در كاركنانشان بود.

آنها فهمیدند كه اگر شما كاركنان را باور كنید و به امیدشان باور داشته باشید و در رؤیاهایشان مشاركت كنید و بگذارید به طور كامل از استعدادهایشان استفاده كنند، آنها می توانند كارهای بزرگی انجام دهند. این همواره همان راز «راه HP» بوده و خواهد بود. ویژگی راه HP، نوآوری، صداقت، درستی و احترام است. به تعبیر خانم كارلی فیورینا مدیرعامل قبلی شركت، آن دو تنها با ۵۳۸ دلار و یك «رؤیا» شروع كردند تا جهان را تغییر دهند و این كار را كردند. در سال ۱۹۴۰ كه هیچكس كارخانه الكترونیك ایجاد نكرده بود، آنها ایجاد كردند.

در سال ۱۹۴۳ دستگاههای فركانسی ساختند درحالی كه تجربه قبلی روی آن نداشتند. در سال ۱۹۷۲ كه هیچ كس تصور وجود یك ماشین قابل حمل نمیكرد كه بتواند معادلات ریاضی پیچیده را انجام دهد (ماشین حساب)، آنها جیبی آن را ساختند. در سال ۱۹۸۴ كه خواندن و نگهداری مدارك مشكل بود چاپگرهای عالی ساختند. آنها با نوآوری پیش رفتند.

زمانی كه او طرح متهورانه ادغام با شركت كمپك را مطرح ساخت، در دفاع از آن گفت: « ما باید آینده را بسازیم. میراثی كه به ما رسیده مبتنی بر نوآوری و ارزشهایی است كه بهای آن ابدی است. ما نمیتوانیم شركت را در جای خود نگه داریم. ما باید با شهامت و تدبیر شركت را به پیش ببریم. »

«اگر به جای فكر بهبود، درصدد توجیه و دفاع از عملكرد خود برآیید، این آغاز مراحل شكست شماست». به تعبیر دیوید پكارد: «اگر ما در حوزه فناوری‌هایی كه سریع تغییر میكند وارد شویم برای آنكه ثابت باقی بمانیم، باختهایم». خانم فیورینا درمدت تصدی مدیرعاملی شركت، علاوه بر این كار بنیانی، همواره از رنسانس دیجیتالی سخن گفت كه در آن كسبوكارها باید فناوری‌هایی عرضه كنند و خدمات الكترونیكی ارائه نمایند و زیرساختهای اینترنتی همیشه فعال، فراهم آورند تا این شبكه‌ها درخدمت انسانها باشد. درهرجا و درهر موقع، حتی درحالت حركت.

او این انقلاب «در حركت» را در حوزههای اینترنت، تجارت الكترونیكی و خدمات الكترونیكی مطرح میكرد كه ساختاری از شبكه را میگشاید كه در آن كسبوكار سیال‌تر و انعطاف پذیرتر است. او معتقد بود زیرساختهای مبتنی بر اینترنت مثل آب و هوا باید در دسترس باشند.

مدیرعامل جدید شركت كه به تازگی این مسئولیت را عهده‏دار شده است، مارك هرد ۴۹ ساله است. او قبلا ۲۵ سال در شركت NCR به كار مشغول بود و در چند سال آخر مدیرعامل شركت بود. مارك هرد بر سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه در سه زمینه ارتباطات در حركت (MOBILE)، انتقال از چاپگرها و تصویربرداری آنالوگ به دیجیتال در بازارهای شخصی و صنعتی و تجاری و نیز نسل نوین خدمات ومعماری مراكز اطلاعات شركتها تاكید دارد.

او معتقد است پیروزی در بازار تنها به نتایج برنمی‌گردد بلكه چگونگی دست یافتن به آن نتایج نیز مهم است. هرو بر این باور است كه باید به سمت فرهنگ عمل كردن و پاسخگو بودن حركت كرد. باید اخلاق در هر تصمیم و عمل فردی با دیگران حضور داشته باشد.
او می گوید در یك شركت موفق، اخلاق و قانونمداری یك بخش اساسی از فرهنگ كاری است. به همین دلیل او كسبوكار غیراخلاقی و غیرقانونی را در HP برنمی‌تابد و در آن مسامحه روا نمیدارد. او معتقد است كار سختی پیش‌رو دارد.

منابع: سایت آفتاب / مرکز توسعه کارآفرینی

http://www.HP.com

http://www.fortune.com

Advertisements

Entry filed under: درباره شرکتهای موفق. Tags: , , .

ویلیام هولت، دیوید پاکارد، بنیانگذاران HP شرکت زیمنس Siemens

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Add to Technorati Favorites
Bookmark and Share
Add to Google
Add to My Yahoo!
Mahmoud Kabiry's Facebook profile
Subscribe to me on FriendFeed

اشتراک با ایمیل

اوت 2008
ش ی د س چ پ ج
« ژوئیه   سپتامبر »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

نوشته‌های تازه

تعداد حاضرین

website counter i

Blog Stats

  • 42,420 hits
Clicky Web Analytics Clicky

my twitt

Error: Please make sure the Twitter account is public.


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: