شرکت زیمنس Siemens

اوت 25, 2008 at 23:22 بیان دیدگاه

شرکت زیمنس Siemens

siemenslogo

siemenslogo

زیمنس در یک نگاه

سابقه: 161 سال ( تاسیس: 1847)

بنیانگذار: ورنر زیمنس

حوزه فعالیت: اتوماسیون، کنترل، قدرت، حمل و نقل، پزشکی، ارتباطات واطلاعات، روشنایی

ویژگی: برترین شرکت در صنعت تجهیزات الکتریک و الکترونیک

فروش (2006): 100 میلیارد دلار

تعداد کارکنان (2006): 474900 نفر

رتبه در فورچون 500 (2006): 22

مدیر عامل: کلاوس گلاینفیلد

خاندان زیمنس حق زیادی بر گردن مردم آلمان و جهان دارند. در راس این خاندان، ورنر زیمنس كشاورززاده جوان علاقه‌مند به رشته برق است كه با همت والای خود شركت عظیمی را تاسیس كرد كه امروزه به همین نام شناخته می‌شود. 161 سال پیش این اتفاق روی داد و در طی چندین دهه و چند نسل، برادران و پسران و نوه‌های ورنر، رهبری شركت را برعهده گرفتند و آن را از میان طوفانهای دو جنگ جهانی و رقابت با شركتهای بزرگ سرفراز بیرون آوردند. ورنر زیمنس، خود یك شخصیت علمی و صنعتی بود كه اصول دیناموالكتریك را كشف كرد و بنیان مهندسی برق را تحكیم بخشید و اكنون شركت زیمنس نیز در این مسیر به‌ عنوان سرآمدترین شركت جهانی در صحنه حضور دارد. فروش شركت در سال 2006، از مرز 100 میلیارد دلار فراتر رفت و دامنه فعالیت آن به بیش از 190 كشور گسترش یافت.

تاریخچه

160سال پیش، در سال 1847، مهندس جوان ورنر زیمنس شركت مشترك تلگراف زیمنس – هالسكه را تاسیس كرد. او سالها در زمینه مبانی مهندسی برق كار كرد و سرانجام در سال 1866 اصول دیناموالكتریك را كشف كرد. این كشف، ایده استفاده از جریان برق را به‌ عنوان یك منبع مولد مطرح ساخت. بدین ترتیب، شركتی كه او در جهت توسعه ایده‌ها و اختراعاتش تشكیل داد، روز به‌ روز با كمك برادرش كارل زیمنس مسیر پیشرفت و ترقی را پیمود. فرزند او، ویلهلم زیمنس كه از 1890 تا 1919 سمت مدیریت شركت را به‌ عهده داشت، نقش مهمی در توسعه شركت ایفا كرد. پس از او، تا سال 1941 فردریش، سومین فرزند ورنر زیمنس رهبری شركت را به‌عهده گرفت. با آغاز جنگ جهانی، نوه ورنر به ‌مدت 15 سال مدیریت شركت را انجام داد، اما كسی كه بیشترین نقش را در بازسازی زیمنس، پس از جنگ جهانی دوم ایفا كرد، نوه دیگر ورنر، ارنست زیمنس بود. هم او بود كه در سال 1966شركتی را كه امروزه به عنوان زیمنس (AG ) میشناسیم، تاسیس كرد و تا 1971 رهبری آن را به‌ عهده داشت. مدیریت در دهه بعد برعهده برنهارد پلتنر بود و دهه بعد نیز هاسین هالسكه این مسئولیت را انجام داد. از سال 1992 كه هانریش پیرر رهبری شركت را بردوش گرفت، زیمنس تحول یافت و از یك شركت متكی بر مشتریان عمومی در بازار به شركتی كه در بازار رقابت جهانی انتظارات سهامداران را برآورده می‌ساخت، تبدیل شد.

امروزه شركت زیمنس در حوزه‌های قدرت، اتوماسیون، كنترل، اطلاعات و ارتباطات، نیروگاه، پزشكی، حمل ونقل و خدمات فعالیت دارد و در برخی حوزه‌ها نظیر صنعت اتوماسیون، فناوری سیستم‌های تصویربرداری طبی، نوآوری در مدیریت اطلاعات فرایندهای بهداشت و سلامت، سرآمد شركتهای مهندسی برق و الكترونیك است.

چشم‌انداز

چشم‌انداز شركت زیمنس چنین است: «عرضه‌ كننده نوآوریهای جهشی، ارائه ‌دهنده مزیت رقابتی به مشتریان و خلق ارزش پایدار».

تحقیق و توسعه

حوزه فعالیتهای تحقیق و توسعه در زیمنس بسیار گسترده و متنوع است: مواد نوین، روشهای بیومتری، تجهیزات نوین آنالیز در پزشكی، بهداشت دیجیتال، ماشینها و شبكه‌های هوشمند، نرم‌افزار، فناوری حسگرها، منابع نوری جدید، روبوت‌ها، انرژی‌های تمیز، خدمت از راه دور و تداركات و پشتیبانی. در 100 سال گذشته، محققان زیمنس اولین لامپ پایدار را برای استفاده در فیلامان روشنایی ابداع كردند. 30 هزار مهندس نرم افزار در زیمنس به‌كار مشغول هستند. تعداد ثبت اختراع محققان شركت در سال 2005 بالغ بر 8800 اختراع بوده است.

در سال 2006، 10410 اختراع از جانب زیمنس به ثبت رسیده است. بدین ترتیب از لحاظ تعداد ثبت اختراع، شركت زیمنس در آلمان رتبه اول و در اروپا دوم و در آمریكا، دهم را داراست. هزینه تحقیق و توسعه، در سال 2006 در زمینه محصولات و سیستم‌های جدید 7/5 میلیارد یورو بوده است. از این مقدار، 28 درصد در اطلاعات و ارتباطات، 19 درصد اتوماسیون و كنترل، 20 درصد حمل ونقل، 16 درصد پزشكی، 9 درصد قدرت و 4 درصد روشنایی بوده است.

فرایند تحقیق و توسعه در زیمنس جهانی است. مراكز اصلی آن در آلمان، آمریكا، اتریش هند و چین مستقر هستند. از 150 مركز تحقیق و توسعه، بیش از نیمی از آن در خارج از آلمان قرار دارد. حدود 50 هزار نفر كاركنان تحقیق و توسعه در 40 كشور جهان پراكنده هستند.

فرهنگ و ارزشهای سازمانی

ارزشهای اصلی در زیمنس شامل اصول شركت و سیستم‌های مدیریتی است. هدف شركت مستحكم ساختن ارتباط با مشتریان است. شركت، نیاز مشتری را در مركز فعالیتهای خود قرار داده و معتقد است، موفقیت شركت به موفقیت مشتریان شركت وابسته است و بدین دلیل مشتریان را قوی می‌كند تا قدرت رقابتی خود را حفظ كند.

كلید سیستم مدیریت زیمنس عبارت است از نوآوری، مشتری‌مداری و رقابت جهانی. شركت نوآوری را به پیش می‌برد تا آینده را بسازد. كاركنان را توانمند می‌سازد تا به عملكرد كلاس جهانی دست یابد. مسئولیت اجتماعی را می‌پذیرد تا به پیشرفت جامعه كمك كند. ارزشهای شركت را تقویت می‌كند تا فرصتهای جدید رشد فراهم شود. شركت، ارزشها را برای همه كاركنان فرمولی كرده و آن را به‌عنوان اساس فعالیتها قرار داده است. راهنمای اخلاق كسبوكار شركت در سال 2001 منتشر شد. این ارزشها جزئی از قرارداد هریك از كاركنان است.

منابع انسانی

توزیع جغرافیایی 474900 تن كاركنان شركت چنین است: آلمان 34 درصد، اروپا (غیر از آلمان) 27 درصد، آمریكا 21 درصد، آسیا پاسفیك 15 درصد و آفریقا و خاورمیانه 3 درصد. 27 درصد كاركنان زن هستند. 10 درصد مدیران شركت را زنان تشكیل می‌دهند. 36 درصد كل كاركنان تحصیلات دانشگاهی دارند كه 65 درصد آنان در رشته‌های مهندسی یا علوم تحصیل كرده‌اند. 33 درصد آموزش حرفه‌ای دیده‌اند و 31 درصد بقیه نیز بدون آموزش قبلی هستند. شركت بر این باور است كه تنها كاركنان با انگیزه بالا می‌توانند شركت را قادر سازند تا نیازهای مشتریان و سهامداران را پاسخ گوید.

فرهنگ شركت، كاركنان را توانمند می‌سازد تا همه استعدادهای خود را بروز دهند و به‌ كار گیرند. برای تعالی افراد راههای زیرمورد نظر شركت قرار دارد: دست‌یابی به فرهنگ عملكرد برتر، استقرار برنامه تعالی رهبری، افزایش ذخیره استعدادها و مستحكم‌ كردن كار راهه كارشناسی. راهی كه زیمنس برای انگیزه دادن به كاركنان خود انتخاب كرده، عبارت است از گفت‌وگوی باز با كاركنان، درگیرساختن آنها درباره اهداف و دستاوردها و موفقیت توسعه شغلی آینده آنها. شركت محیط كاری خلق كرده است كه هریك از كاركنان دقیقا می‌دانند چه انتظاری از آنها می‌رود.

یك سیستم منظم بازخورد فراهم آمده است كه كاركنان می‌توانند استعدادهای خود را شكوفا سازند. استعدادهای برتر از نظر زیمنس آنانی هستند كه نتایج برجسته می‌آفرینند. آنها رهبران آینده زیمنس هستند. توانایی شركت در قدردانی و رشد این استعدادهای برجسته، عامل اصلی در موفقیت شركت است.

فروش

در سال 2006، زیمنس با درآمد 100 میلیارد دلاری و سود خالص 8/2 میلیارد دلاری در رتبه 22 فهرست 500 شركت برتر جهانی قرار گرفت. تنها 21 درصد این میزان فروش در آلمان بوده است. 33 درصد در اروپا، 25 درصد آمریكا، 13 درصد آسیا پاسفیك بوده و 8 درصد آفریقا و خاورمیانه را شامل میشده است. بدین ترتیب زیمنس در رتبه‌ای بالاتر نسبت به شركتهای حوزه مهندسی الكتریك و الكترونیك مانند هیتاچی، ماتسوشیتا، سامسونگ، سونی و توشیبا قرار گرفته است.

بنیانگذار

ورنر زیمنس، چهارمین فرزند از 14 فرزند یك كشاورز اجاره نشین بود كه در عصر تحول صنعتی به ‌دنیا آمد. از همان ابتدا به رشته برق علاقه‌مند بود و در سال 1847 همزمان با ساخت یك پوینتر تلگراف، با یوهان هالسكه، شركت مشترك تلگراف زیمنس – هالسكه را تاسیس كرد. شركت در دهه 1850، سفارش ساخت شبكه تلگراف كشور روسیه و سپس انگلستان را دریافت كرد. در سال 1866، زیمنس براساس كارهای فارادی اصول دیناموالكتریك را كشف كرد و مسیر استفاده از الكتریسیته به‌ عنوان مولد قدرت را هموار كرد. حوزه مهندسی قدرت با همت او شكل گرفت و نام او با مهندسی برق مترادف گشت. نام آلمانی كه توسط او ابداع شد الكتروتكنیك (Electrotechnic ) بود. برهمین اساس اولین قطار برقی در برلین در سال 1879 راه‌اندازی شد. سال بعد اولین بالابر برقی و پس از آن اولین پله برقی در آلمان به‌ كار گرفته شد. ورنر زیمنس علاوه بر آنكه یك فرد علمی و صنعتی و فنی بود و در كسبوكار شم ویژه‌ای داشت، یك سیاستمدار نیز محسوب میشد. شعار او این بود كه «من آینده را به پیشرفت زودگذر نمیفروشم».

مدیرعامل

از سال 2005، كلاس كلاینفیلد به سمت مدیریت عامل شركت زیمنس منصوب شد. او یازدهمین مدیرعامل شركت محسوب میشود. قبل از آن، كلاینفیلد عضو كمیته اجرایی شركت بود. او پس از ورود به زیمنس در 1987 در حوزه‌های فروش و بازاریابی و سپس برنامه‌ریزی استراتژیك مشغول به كار شد. كلاینفیلد كه دارای دكترای مدیریت استراتژیك است، ارزشها را بنیان كار شركت می‌داند. او معتقد است دانش فنی كاركنان و كار تیمی اصلی‌ترین مزایای رقابتی شركت محسوب می‌شوند.

او برنامهFit 4 More را برای رشد شركت دنبال میكند كه بر چهارعامل عملكرد، تعالی عملیاتی، تعالی افراد و مسئولیت‌پذیری شركت تكیه دارد. این برنامه اهداف روشن را تنظیم كرده است و شاخصهای مورد نیاز برای شتاب بخشیدن به تجدید استراتژی شركت را جهت رشد پایدار تعریف میكند. این برنامه یك رویكرد جامع به بهبود بهره‌وری و ارزش در شركت است.

آینده

شركت، نقشه و سناریوی آینده را در برنامه افق 2020 تعریف كرده است. براساس یك تحقیق مفصل انجام شده، شركت آنچه در 12 سال آینده در حوزه‌های اقتصاد، سیاسی، فناوری و اجتماعی انتظار وقوع دارد، پیش‌بینی كرده است. شركت با رویكرد «تصاویر آینده» نگاهی 10 ساله، 20 ساله و 30 ساله به آینده دارد. هدف، عبارت است از تعیین فناوریهای پیش رو و نیازهای آتی مصرف‌كننده برای كشف امكانات كسبوكار جدید در حوزه‌های انرژی، اتوماسیون، مواد، سلامت و بهداشت، اطلاعات و ارتباطات، حمل ونقل و خدمات.

منابع: سایت creativity.ir / ماهنامه تدبیر

http://www.siemens.com

http://www.fortune.com

منبع: تدبیر

Advertisements

Entry filed under: درباره شرکتهای موفق. Tags: , .

شرکت هیولت – پکارد (HP) جلب رضایت مشتری شعار نیست

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Add to Technorati Favorites
Bookmark and Share
Add to Google
Add to My Yahoo!
Mahmoud Kabiry's Facebook profile
Subscribe to me on FriendFeed

اشتراک با ایمیل

اوت 2008
ش ی د س چ پ ج
« ژوئیه   سپتامبر »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

نوشته‌های تازه

تعداد حاضرین

website counter i

Blog Stats

  • 42,420 hits
Clicky Web Analytics Clicky

my twitt

Error: Please make sure the Twitter account is public.


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: